Satir med komisk flört, girighet och allvar

När Den girige intar Löfstad balanserar man exakt på gränsen mellan dramatiskt överspel och tätt kammarspel. Alltsammans med farsens förtecken. Lägg till genialiske Christian Zells hejdlösa flörtande med publiken och du har ett säljande recept på Molières sedelärande komedi om mänskliga lidelser. Historien är enkel men har nutida skärpa med klara skrevsparkar till vår tids syn på pengar, kärlek och människovärde.

2 juni 2019 11:30

Syskonparet Elise och Cléante kämpar med sina kärleksrelationer till två i faderns ögon mindre bemedlade ungdomar; Marianne och Valére. Den här söta lilla kvartettens kurtiser spelas med ungdomlig fräschör och sprallighet av Julia Strandung, Erik E Stenström, Vanna Mantefors och Lars Fager. Den senare är inte någon tonåring men klarar uppgiften galant. Han gör sin Valére till en hedersknyffel. För övrigt gläds jag åt Fagers tydliga artikulering och diktion, en viktig detalj i Molières dialektala kullerbyttor. Hela ensemblen är välrepeterad. Redan på premiären har de lyckats vispa upp ett rejält och välbehövligt tempo. Molière kan bli vansinnigt långtråkig med knastertorrt språk och förutsägbar handling. Sådant behöver den här publiken knappast oroa sig för. Här spottas replikerna fram i ett väloljat maskineri inom vilket farsen ges full utdelning.

Åter till handlingen. Harpagon har förmögna kandidater vikta för sina barn och själv tänker han äkta barnrumpan Marianne - samma tös som sonen förälskat sig i. Mantefors har fin balans i sin gestaltning av flickebarnet som rodnar av harm och skälver av missnöje genom hela pjäsen. En annan central figur är Carina Perencranz lille mansperson La Fleche. Som kalfaktor, kock, ryttmästare, kärleksmäklare och gud vet alla sysslor man lagt på den här korpulente fixaren, springer hen sig svettig genom alla ärenden av ekonomisk och amorös natur. Perencranz drar ner skrattsalvor tillsammans med komediennen Suzanne Ernrup som slipar sin Frosine till ett fullödigt fruntimmer med skarp hjärna och yppig barm.

Harpagons gnidighet är ett tragiskt hot mot alla relationer. Sonen spelar och lånar för att klara sin galanta livsstil. Inte förrän stenrike Anselm dyker upp som en räddande ängel eller snarare kassako, når pjäsen sin upplösning. Häri ligger Molières satir och därmed blir han också aktuell för vår tid. Snålhet förpestar kärlek och vänskap. Endast den som skänker generöst kan somna gott om kvällen i trygg förvissning om att de surt förvärvade sekinerna i alla fall hjälpt en mindre besutten.

Teater

Den girige

Regi: Pontus Helander

Scenografi & kostym: Agneta Skarp

Medverkande: Christian Zell, Suzanne Ernrup, Carina Perenkranz, Erik Elias Ekström, Lars Fager, Julia Strandljung, Vanna Mantefors, Helena Eriksson och Anders Sundquist.

Chopp Event, Gästabudssalen, Löfstad slott

1/6 – 19/6

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Catrin Villaume Fägerstrand