Fällman samlar samtidskonsten

Nu har samtidskonsten i länet fått en egen bok – "Konstscen Östergötland". Författare är kulturprofilen Christer Fällman, tidigare konstansvarig i Linköping kommun under 25 år och mångårig chef för konsthallen Passagen. "Äntligen har jag tid och är fri att skriva vad jag vill", säger han.

8 september 2015 11:33

I boken samsas presentationer och verk av ett 60-tal östgötska konstnärer med analyser av konstklimatet i länet och personliga minnen och reflektioner. Här finns mängder av bilder och tidsdokument från konsthändelser, allt ifrån rabaldret kring "Painted stones" i Vidingsjö på 1970-talet via invigningen av ALKA konsthall 1990 till Stina Opitz rondellhund. Även den omdiskuterade potatisskulpturen i Mjölby är med på ett hörn.

– Bredd och spets har varit ledord. Och ambitionen att ge en bild av konsten i Östergötland ur ett helikopterperspektiv genom att sätta in den i ett sociologiskt och politisk sammanhang, förklarar Christer Fällman.

– Boken är varken kronologisk eller artig, mer ifrågasättande och reflekterande, fortsätter han.

Yvig konsträv

"Konstscen Östergötland" släpps på Östergötlands bokmässa i dag, lördag. Den ges ut på Linköpingsförlaget DIBB och förläggaren Johan Hagesund är glad att samarbetet med Christer Fällman gick i lås.

– Med sin gedigna erfarenhet var han det naturliga förstavalet för oss. Från förlagets sida hade vi från början en ganska diffus idé som vi sedan förädlat tillsammans.

Två år har arbetet tagit och det märks att både författare och förläggare är stolta över det färdiga resultatet.

– Ja, även om jag trodde att jag skulle vara klar redan till julen 2013, flinar tidsoptimisten Fällman.

– Jag är ju ganska yvig och boken har mått bra av Johans tålamod och skarpa redaktörsblick.

Johan Hagesund medverkar själv i några kapitel. I rollen som konstnovis skriver han personligt bland annat om ett galleribesök och sitt möte med konstnären Olle Schmidt. Ett medvetet grepp för att bjuda in även mer konstovana läsare.

Fokus på konsten

I boken finns längre intervjuer med några av konstnärerna. Stefan Teleman berättar om liv och konst i sin ateljé i Norrköping och Linköpingskonstnärerna Stina Opitz och Caroline Färnström delar med sig av sina tankar och erfarenheter.

– Jag är så glad och tacksam att de ville träda fram och ta sig tid. Det ger en fördjupad syn på konstnärerna och deras villkor, säger Christer Fällman.

Tidigare i veckan fick några av de medverkande konstnärerna varsitt exemplar av "Konstscen Östergötland" vid en ballongprydd ceremoni i Passagen.

Stina Opitz bläddrade nyfiket och såg fram emot att läsa den. Stefan Telemans första intryck var den tydliga mångfalden.

– Konsten kan inte få nog med uppmärksamhet, betonade han.

Chister Fällman tackade, signerade och log.

Men i länet verkar betydligt fler än de drygt 60 konstnärer som finns representerade i boken. Är du inte rädd att de ska bli besvikna?

– Det finns ungefär 200. Häpnadsväckande många och alla bra på sitt sätt. Men det skulle bli en alldeles för tung bok om jag skulle ta med alla. Jag var tvungen att göra ett urval och det hoppas jag att de förstår.

Nytt och uppkäftigt

Omslaget pryds av Cajsa von Zeipels platåskoförsedda tjejskulptur "Hello, Goodbye" i Hackeforsrondellen i Linköping.

– Jag ville ha något nytt, fräckt och uppkäftigt som folk känner igen, säger Christer Fällman och berömmer hela formgivningen av boken:

– Mirja-Liisa Niemi fick säker 10 000 bilder av mig och suckade inte ens när jag sa "gör vad du vill". Hon har gjort ett fantastiskt jobb.

Vad har du kommit fram till nu när du gjort din konstnärliga djupdykning, hur står det till med den östgötska konstscenen?

– Den är rik och motsägelsefull. Här finns många bra konstnärer, offentliga institutioner och en konstintresserad publik. Däremot borde det vara fler kommersiella gallerier och seriösa samlare.

– Suget efter att skapa konst verkar omättligt, trots kärva ekonomiska förutsättningar. Det finns en stark drivkraft hos länets alla uttryckande och gestaltande människor.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Ann-Charlotte Irhede