"Vi och dom andra" heter boken, som gavs ut pĂ„ förlaget Universus academic press i höstas. Ămnena kan tyckas tunga, men Leif Ăstrup berĂ€ttar i sina essĂ€er med lĂ€tt handlag och stilistisk slagfĂ€rdighet om mĂ€nniskor, bĂ„de offer och förövare, i de delar av 1900-talet vi skĂ€ms mest för.
Det börjar med Karl-Gustaf Ficht som arbetar pĂ„ rasbiologiska institutet i Uppsala och mĂ€ter skallar pĂ„ samer, men ifrĂ„gasĂ€tter de tyska forskarnas fixering vid judarna â och aldrig anar sitt eget, verkliga ursprung. Boken berĂ€ttar ocksĂ„ om en judisk man som Ă„tervĂ€nder till barndomens Berlin, om hur "tysketöserna" förföljdes i Norge efter kriget och om lĂ€rarinnan pĂ„ sĂ€rskolan Bodaborg som avslöjade att normalbegĂ„vade unga flickor skickades till sterilisering efter falska IQ-test.
â Det Ă€r min egen svĂ€rmors historia frĂ„n Bodaborg. Hon och hennes kollega förlorade sina jobb, de fick sparken för att de berĂ€ttade vad som pĂ„gick dĂ€r, sĂ€ger Leif Ăstrup.
Somliga personer i boken Àr verkliga, andra Àr fiktiva men sÄ realistiskt beskrivna att de kommer till liv under lÀsningen. GenomgÄende Àr en vilja att se den andre som medmÀnniska, pÄ tvÀrs mot farlig gruppindelning, demonisering och rasism.
â Det finns tvĂ„ faktorer som ligger bakom boken. Den första var att jag förlorade min hustru, Barbro, och att jag tĂ€nkte pĂ„ vad hon hade sagt.
I förordet citerar Leif Ăstrup sin hustrus maxim som hon ofta upprepade för deras söner: att i alla grupperingar finns det bĂ„de hedersknyfflar och skitstövlar, genier och fĂ„rskallar: "DĂ€rför kan man aldrig nĂ„gonsin sĂ€ga att dom Ă€r sĂ„ eller sĂ„. Bara att hon eller han Ă€r sĂ„ eller sĂ„."
â Den andra faktorn var att jag i samma veva lĂ€ste en FN-rapport om folkmord, som slog fast att 100 miljoner mĂ€nniskor dog i folkmord under 1900-talet. Det Ă€r tio miljoner varje Ă„rtionde. Och jag började fundera pĂ„ grupptĂ€nkande och vad det kan fĂ„ för följder, sĂ€ger Leif Ăstrup.
Boken inleds med berÀttelsen om en flicka som föds med svÄr lÀpp-gomspalt: "Den som inte genast vÀnde bort blicken undgick inte att lÀgga mÀrke till ett par vakna bruna ögon som lyste ovanför all denna otyglade förödelse".
Leif Ăstrup vet vad han talar om. Han Ă€r plastikkirurg och var med och startade kliniken pĂ„ US i Linköping.
â Jag har opererat 300 barn med lĂ€pp-gomspalt, de har stĂ„tt mitt hjĂ€rta nĂ€ra, berĂ€ttar han.
Att han ville jobba med plastikkirurgi var ett skÀl till att han flyttade frÄn hemlandet Danmark till Sverige. Den andra faktorn var att han trÀffat Barbro.
Men första gÄngen han kom till Sverige var alltsÄ i december 1943. Hans far var aktiv i danska motstÄndsrörelsen, och till slut var de tvungna att fly över sundet gömda i en bÄt.
â Jag minns det fortfarande tydligt, berĂ€ttar Leif Ăstrup.
â Jag var Ă„tta Ă„r. Vi var mycket sjösjuka. Luckan i dĂ€cket var igenspikad, men jag hörde kofoten som drog ur spikarna och sĂ„ kom det plötsligt in frisk luft dĂ€r vi legat och krĂ€kts. En skĂ„nsk tullare tittade in och sade "vĂ€lkomna till Sverige!"
Hans far som var polis fick jobb i Helsingborg efter tre dagar, och tvÄ veckor senare kunde familjen fira jul i egen, ny bostad. Efter ockupationen ÄtervÀnde fadern genast till Danmark för att stÀlla de ansvariga tills svars.
â Det har naturligtvis prĂ€glat mig, den antifascistiska instĂ€llningen, sĂ€ger Leif Ăstrup.