15-åring mimar sin väg mot toppen

Över en miljon människor följer Amanda Edmundsson när hon mimar och dansar på appen Musical.ly. Nu är hon en av programledarna i talangjakten "Self made".

11 april 2017 06:00

För mindre än två år sedan började Amanda lägga upp videoklipp på sig själv när hon dansade och mimade till kända låtar. Nu har hon över en miljon följare, eller fans som det kallas på appen Musical.ly.

– Det är helt otroligt, det är svårt att förstå hur många det är, säger Amanda.

Hon ser Musical.ly som en hobby, men det tar mycket tid och energi.

– I många videor gör jag rörelser med mobilen och med handen så att det ser proffsigt ut. Det har blivit en grej på Musical.ly.

Amanda Edmundsson vill sprida ett budskap med sina videoklipp.

– Jag försöker hjälpa människor att tänka positivt och våga stå upp för sig själva. Jag har fått mycket skit för att jag håller på med det här, det är inte så vanligt i min ålder. Men jag står upp för mig själv.

Musical.ly går ut på att lägga upp videor som är max 15 sekunder långa där användarna kan lägga till olika effekter så att klippen går i slow-motion eller baklänges. Där finns allt från sång, dans och mimande till komedi. Appen riktar sig till ungdomar mellan 13 och 20 år, men Amandas fans är yngre än så.

– Det är en ung målgrupp, de flesta är mellan sju och fjorton.

Amanda Edmundssons många följare har gjort henne till en av programledarna för talangjakten "Self made", som anordnas av Aviciis före detta manager Ash Pournouri.

– "Self made" är ett annorlunda koncept. Det är schysta villkor, folk röstar via en hemsida. Det finns ingen jury som dömer.

Talangjakten hålls på "Self mades" sociala plattform och slutspurten ska sändas på Kanal 5. Fredag 14 april är det premiär på Kanal 5 och Dplay. Det första steget i tävlingen har redan börjat, auditions i form av videoklipp som laddas upp på hemsidan.

– Jag har kollat på klippen och det är kul att se nya talanger. Det finns folk där som är så duktiga.

Varje vecka går några talanger vidare till nästa steg i tävlingen, tills en finalist koras i Stockholm. Två dagar i veckan är Amanda ansvarig för programmets Musical.ly-konto.

– Jag programleder tävlingen på sociala medier, så att folk ska hänga med och veta vad som händer, säger hon.

I två veckor har Amanda Edmundsson pratat på Musical.ly om tävlingens nya och populära klipp, tanken är att hon ska vara med även när programmet börjar sändas i tv.

– Jag vet inte riktigt på vilket sätt, men det är spännnande, säger hon.

I framtiden vill Amanda fortsätta med sin karriar på sociala medier.

– Jag vill vlogga så att jag kan komma närmare mina följare.Jag vill nå ut med mitt budskap till så många som möjligt, att tänka positivt och stå upp för sig själv.

Mer info: goselfmade.com

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Jennifer Berg Eidebo

Ämnen du kan följa