Varför så rädda för kunskap?

Foto:

Widars krönika2019-02-02 05:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hamid Zafar utsågs nyligen till "Årets svensk" av tidskriften Fokus. Adjunkten och den tidigare rektorn på Sjumilaskolan i Göteborg – numera utbildningschef i Mullsjö kommun – är synnerligen väl förtjänt av utmärkelsen.

I praktisk handling på sin utanförskapsskola på Hisingen och i samhällsdebatten har Hamid Zafar gjort stora insatser för att lyfta ett av Sveriges tyngsta samhällsproblem. De stora bristerna i det som borde vara "den svenska kunskapsskolan" skulle kunna vara avsevärt mindre om Hamid Zafars hållning fick vara ryggraden i utbildningspolitiken. Tyvärr är det inte mycket som tyder på att en tillnyktring skulle vara på gång.

2017 sammanfattade Hamid Zafar kärnan i sin kritik av tingens ordning: "Något jag märker dagligen är hur det hos beslutsfattare finns stor välvilja och solidaritet kring att ta emot många nyanlända, men sällan tydliga strategier för hur dessa ska anamma svensk lagstiftning, normer och värderingar. Det underlättas samtidigt inte av de skrämmande låga förväntningarna på nyanlända. " (Expressen 9/9 2017)

Häromdagen pekade Hamid Zafar på en av många konsekvenser av det politiska feltänket: "Min erfarenhet är att skolor i utanförskapsområden ofta får missriktade resurser som är kontraproduktiva. Istället för behöriga lärare gödslas det med pengar på fritidsledare, personal från socialtjänst etc. Det leder sällan till bättre måluppfyllelse. Insatserna måste vara direkt kopplade till syftet att höja måluppfyllelsen." (SVT Opinion 30/1 2019) Som Hamid påpekar så är problemen inte nya. Han hänvisar till en trettio år gammal undersökning i Expressen där skolorna i Rosengård i Malmö, i Angered Göteborg och i Rinkeby i Stockholm redan då hade lägst resultat.

Rädslan för kunskap har dessvärre en lång tradition i Sverige.

Det är lätt att se samband mellan under lång tid misskött invandringspolitik och tilltagande kunskapsblyghet i det officiella Sverige. På något märkligt och förvridet sätt har det steg för steg uppfattats som snudd på rasistiskt att möta invandring med ökade och riktade satsningar på kunskap. Utbildningsminister Anna Ekström har – med Jan Björklund i ryggen – kapacitet att vända på utvecklingen. Sätt benhårt fokus på skolans kunskapsuppdrag; då bidrar skolan vad det lider till mer jämlika och likvärdiga samhällen.

Widar Andersson är chefredaktör på Folkbladet och socialdemokratisk krönikör i Corren. widar@folkbladet.se

Widars vinkel

Widar Andersson
Läs mer om