Vi vill veta mer om hur ni ser på Corren

Läsarna ger Corren ett gott betyg. Det visar en färsk undersökning som vi gjort. Det är viktiga besked i en medieverklighet som förändras snabbt.

Linköping2012-10-20 11:13
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Få har väl undgått att mediebranschen genomgår omvälvande förändringar just nu. I flera mediehus i landet pågår förhandlingar om sparpaket till följd av försämrad lönsamhet. Även på Corren arbetar vi med besparingar samtidigt som vi förnyar arbetssätten för att möta de nya medievanorna.

Correns Johan Sievers har i en serie artiklar på ett utmärkt sätt belyst hur snabbt mediekonsumtionen förändrats (Spaning 9/10 och 16/10). För en mycket stor grupp läsare är frukosten inte komplett utan en färsk tidning till morgonkaffet. Samtidigt ökar nyhetssurfandet på nätet och i mobilen - alltfler konsumerar nyheter nästan alla dygnets vakna timmar. En del unga har helt gått över till digital nyhetskonsumtion, vilket medfört en press mot tidningarnas upplagor.

Trots dessa förändringar har många anrika mediehus lyckats rätt väl i den nya världen. För Correns del gäller att vi når fler läsare och tittare sammantaget än någonsin tidigare. Utmaningen för oss är att utveckla nya intäktsströmmar och fortsätta att se till att läsare och tittare kan ta del av vår journalistik på nya plattformar - vissa vill ha tidningen, andra vill ha en e-tidning, många läser på webb och mobil, medan andra hellre väljer 24Corren.

Viktigt är att grunden för vårt journalistiska uppdrag alltjämt är densamma - oavsett publiceringskanal. Vårt jobb är att ha örat mot marken, att gräva fram nyheter som vissa vill dölja, att ge de goda berättelserna, fördjupa nyheterna och presentera sammanhangen som gör oss lite klokare.

På en modern redaktion behöver man ständigt utveckla hur journalistiken presenteras. Därför gjorde vi tidigare i höstas en enkät bland er läsare om hur ni uppfattar tidningen. Sådana undersökningar gör vi regelbundet, men denna gång frågade vi även våra medarbetare om hur de tror att läsarna uppfattar tidningen.

Resultatet av undersökningen överraskade analysföretaget. Correns medarbetare är, jämfört med andra tidningsföretag, ovanligt bra på att förstå hur läsarna uppfattar tidningen. Det är glädjande och visar att vi är ett mediehus som är öppet mot omvärlden och som lyssnar på läsarna.

Det fanns även andra saker som överraskade. Correnläsare tar del av fler nummer varje vecka än vad vi som jobbar här har vågat tro på. Ungefär hälften (47 procent) uppger att de läser alla nummer av Corren och en övervägande majoritet (61 procent) berättar att de läser hela eller tre fjärdedelar av tidningen. Över hälften av läsarna ägnar mellan 16 och 40 minuter åt varje tidning. Inte särskilt många är bekymrade över att vissa artiklar är långa - snarare tvärtom. Man har tidningen för att den går på djupet.

Vi fick också väldigt positiv återkoppling på att vi skriver om ämnen som berör, att vi är trovärdiga och att vi undersöker saker som inte står rätt till. På en punkt gick läsarnas och medarbetarnas uppfattning isär och det var om Corren är objektiv i sin rapportering. Det menar 62 procent av medarbetarna att vi verkligen är, medan bara 36 procent av läsarna instämde.

Det väckte en nyfiken debatt bland oss som jobbar på Corren om hur ni läsare resonerar. Hör gärna av dig till mig om hur du ser på saken: Är vi objektiva i vår nyhetsrapportering eller inte, och ska vi vara det? Vad tycker du?