Campus City – att lyfta in delar av universitetet till centrum, där har ni senaste förslaget i mitt upprop om idéer som främjar Linköpings utveckling.
Carl-Fredrik Grönhagen, vd på Mannersons Fastighets AB och mannen bakom förslaget, stannar inte vid universitetet. Han vill se att delar av alla stans större verksamheter, som universitetet, sjukhuset, Mjärdevi och Saab, flyttas till city.
– Då börjar det att bubbla i Linköping, det kan jag lova.
Carl-Fredrik är en av många som hört av sig till mig med sina idéer. Att skriva om Linköpings stadsutveckling, som jag gjort under hösten, är som att vända på en sten och släppa loss en massa människor fyllda med idéer och tankar om Linköpings framtid.
– Staden har en grund många städer bara kan drömma om, med universitetet, sjukhuset, Mjärdevi och en superstark ankarindustri i flyget, säger Grönhagen. Dessutom har kommunen varit duktig på att bygga upp en ekonomisk stabilitet. Och mitt i detta ligger en jättespännande stadskärna från medeltiden.
– Jag anser att man måste knyta upp ihop de här bitarna mer. Universitetet är för sig, Mjärdevi är för sig, sjukhuset är för sig, Saab är för sig och stadskärnan har inte så mycket med de här bitarna att göra.
Förslaget är alltså inte att flytta hela dessa verksamheterna till city, naturligtvis inte, men visst känns det lockande med delar av dem i city.
Den stora nyckeln för Linköpings framtid är dock en annan, enligt Grönhagen, nämligen att järnvägen och det nya resecentrumet placeras i en tunnel.
– Det är fantastisk möjlighet för den här stan och skulle skicka en signal om en stad med enorm framtidstro. Att göra en brolösning…det är ju så man gör i kinesiska industristäder.
Han bjuder sedan på ett räkneexempel för att visa att Linköping har råd.
– Om man tänker sig att Vägverket bekostar ett broalternativ och tunneln är, låt oss säga, sju miljarder kronor dyrare. Om Linköping Stadshus AB då lånar sju miljarder till en fast ränta på två procent bundet i 20 år så innebär det 140 miljoner kronor per år i räntekostnader. Idag har stadshuset årliga räntekostnader på runt 400 miljoner. Det här hypotetiska exemplet skulle alltså höja dem till runt 550 miljoner. För tre år sedan, när räntorna var högre, var stadshusets räntekostnader 600 miljoner, och det klarade staden bra då.
För mig är valet givet, det har jag skrivit om tidigare. Idag går järnvägen som en Berlinmur genom centrum, självklart bör Linköping satsa på tunnel och öppna upp mot Stångebro och för alla möjligheter till utbyggnad av stadskärnan, med attraktiva boenden vid Stångån, som det skulle innebära.
I väntan på så spännande tider får vi glädja oss annat, till exempel att lyssna på Carl-Fredrik Grönhagen när han talar om utvecklingen av Hospitalstorget, där hans Mannersons är en av huvudaktörerna när torget nu rustas för uteservering sommartid och skridskobana vintertid. Norrköpingskrogen Pappa Grappa öppnar där 31 mars.
– Vi kommer skapa en tydlig karaktär på torget. Om en stad ska växa från en stor småstad till en liten storstad och skapa ett hållbart underlag för swingersklubbar så måste det finnas olika karaktärer på de olika stadsdelarna.
Det sista sagt som en passning till kommunalrådet Muharrem Demirok (C) som i den här spalten för några veckor sedan förde fram att en stad som inte har plats för en swingersklubb är en tråkig stad.
Nya uteserveringar på gång både på Mellins torg och Hospitalstorget – det är inte utan att man längtar till våren!