Den svenska lokalpressen står stark i det snabbt föränderliga medielandskapet. En färsk mätning från Medieakademien visar att svenskarnas förtroende för lokaltidningar är mycket stort, medan sifforna för kvällstidningarna dalar.
Under hösten och vintern har vi kunnat läsa om tuffa tider i den svenska pressen. Ökande nätläsning har lett till gradvis krympande upplagor. Häromdagen kom nyheten om ännu ett varsel på Dagens Nyheter.
Även på Corren märker vi av en viss press mot upplagan. Men viktigt att betona är att vi aldrig någonsin i Correns 175-åriga historia nått så många som i dag, genom att vi numera publicerar oss i en rad olika kanaler (tidning, webb, mobilt) och även har en lokal-TV-station, 24Corren, som är i särklass i jämfört med konkurrenterna.
När public service-bolagen med lite för stor vällust återger rapporter om upplagetapp kan det vara värt att påpeka att tidningarna i Östergötland har drygt 250 journalister anställda, vilket är vida fler än vad SVT och Sveriges Radio förfogar över tillsammans på lokalplanet och faktiskt även är fler än hela Dagens Nyheters redaktion – före den kommande åtstramningen.
Vi befinner oss i ett teknikskifte som ger nya möjligheter till journalistiskt berättande. Webben är snabb och lättillgänglig, och öppnar för interaktivitet och multimediaberättande. Med mobilen tillkommer möjligheten att erbjuda både redaktionella och kommersiella tjänster som designas utifrån den enskildes dagliga vanor.
Många använder mobilen som väckarklocka och har innan de ens stigit ur sängen skaffat sig en första nyhetskoll. Till frukosten läser man morgontidningen och lyssnar på radio eller ser på TV:n.
På väg till jobbet tar radion ofta över. Väl på jobbet surfar många in på nyhetssajterna flera gånger per dag för att få senaste nytt. Om det är något medieslag som kommit i kläm så är det kvällstidningen som för många ersatts av mobilsurfande på väg hem från jobbet. Kvällen är alltjämt TV:s prime time, men alltfler ersätter tablå-TV-tittande med streamingtjänster som Netflix, där man själv kan bestämma vad man ska se och när.
Corren är ett mediehus som historiskt sett alltid strävat efter att ligga i den tekniska framkanten. Att vi har höga ambitioner när det gäller de digitala kanalerna är därför helt naturligt. Tidningen är alltjämt Correns ryggrad, men många vill kunna ta del av vår journalistik var de än är och när som helst på dygnet.
Därför har vi lanserat en e-tidning som går att läsa på platta och på dator. Därför är det naturligt att vi gör lokal-TV i 24Corren som också går att se på corren.se. Och därför är det viktigt att ha riktigt bra webb- och mobilsajter.
På Corren har vi just sjösatt en ny organisation för att dels skärpa närvaron och uppdateringsfrekvensen i våra digitala kanaler och dels uppgradera innehållet i vår premiumprodukt, morgontidningen. En kvalitetstidning som Corren ska inte bara berätta vad som hänt utan också ge förklaring, fördjupning och sammanhang.
För att förenkla lite: de snabba kanalerna ger svaren på frågorna vem, vad, när – tidningen strävar efter att ge svaren på frågorna hur, varför och vad händer härnäst. 2013 är Correns jubileumsår och vårt löfte är att spänna musklerna för att ge er en riktigt vass nyhetsbevakning i alla våra kanaler.