I teknikskiften brukar det vara välutbildade män som tar täten. Så var det när internet började byggas ut, och så var det när mobiltelefonerna kom ut på marknaden (vi som nått mogen ålder minns att de en gång kallades yuppienallar).
Men internetanvändningen har nu nått en tredje och mer mogen fas och då är det inte längre vuxenvärlden som är först med nya användarbeteenden, nu är det våra barn och ungdomar som visar vägen.
I årets upplaga av rapporten Svenskarna och internet, som ges ut av Stiftelsen för internetinfrastruktur (.se), fastslås att vi nu är inne i internetspridningens tredje fas.
Den inledande spridningsfasen sträckte sig mellan 1995 och 2005. Därpå tog bredbandsfasen vid (2005—2010), då Sveriges tätorter grävdes upp och snabb fiberkabel lades ned. Men 2011 inträffade det stora genombrottet för mobilsurfandet och vi tog därmed steget in i en ny era, den mobila fasen.
Smarta telefoner och surfplattor har på kort tid förändrat vårt internetbeteende. Vi surfar inte bara aktivt och framåtlutat för att söka information, utan med hjälp av myriader av nya appar (applikationer) får vi service, underhållning och nyheter enkelt paketerade för de behov vi har för stunden utan att ens märka att vi surfar – vi trycker ju bara på en knapp.
Användarbeteendet har förändrats så snabbt att mobiloperatörerna fått allt svårare att klara trafiken i det mobila näten.
Rapporten från .se beskriver väl denna utveckling: 2010 var det 22 procent av svenskarna som använde mobilt internet. 2011 var motsvarande siffra 36 procent. Och i år, 2012, är det 54 procent av befolkningen över 12 år som surfar mobilt.
Denna utveckling märker vi även på Corren. För två år sedan hade vi på vår mobilsajt m.corren.se cirka 5 000 besökare varje vecka. I dag är den siffran 91 000 besökare. Vi talar om en mobil revolution. Och då ska man betänka att den trafikökningen ska läggas till vår redan välbesökta vanliga nyhetssajt, till vår TV-kanal 24Corren och till tidningsläsningen.
Svenskarna och internet 2012 visar också på en annan snabb förändring. Det är våra barn och våra ungdomar som snabbast anammar de nya digitala möjligheterna. I gruppen 12—15 år surfar hela 62 procent dagligen mobilt, och i gruppen 16—25 år är siffran 69 procent.
Men det är inte bara skolbarn och unga vuxna som etablerat nya vanor. En ögonöppnare i årets rapport är uppgifterna om småbarnens surfande. I dag använder hälften av treåringarna internet och 40 procent av tvååringarna gör det. Här ser vi en effekt av att smarta mobiler blivit lättanvända och att surfplattorna är intuitiva och självinstruerande.
Men fortfarande finns en stor grupp i samhället som står utanför internetrevolutionen. Det handlar om cirka 1,2 miljoner personer som sällan eller aldrig använder nätet. För merparten är utanförskapet självvalt, man är helt enkelt inte så intresserad. Men osäkerhet på tekniken, synproblem och funktionshinder är också skäl som anförs. Det är viktigt att beakta i en tid när alltfler samhällsservicefunktioner överförs till nätet.