Det har kommit igång en tävling mellan partierna om att hitta på nya reformer som ska ge bättre resultat i skolan. Socialdemokraterna vill att varenda unge ska in i förskolan redan från två års ålder och sedan stanna i skola åtminstone fram till 18-årsdagen. Själv tror jag att enda sättet att få bättre resultat är att sätta stopp för alla nya påhitt och koncentrera ansträngningarna på att få fram fler och bättre lärare.
I förskolan är bristen på utbildade lärare skriande. I den vanliga skolan försöker Jan Björklund höja kvaliteten genom att införa en särskild lärarlegitimation. Det är en reform som hittills mer utmärkt sig för sina problem än för sina positiva resultat.
Rekryteringen till läraryrket fortsätter att gå trögt. Det är få sökande till platserna på lärarlinjen. Det mesta tyder på att alltför många söker sig till läraryrket mest för att man inte har en chans att komma in på andra, mer attraktiva utbildningar.
Yrket hade tidigare hög status, men den har succesivt sjunkit genom åren och olika skolreformer där just lärarnas avgörande roll för resultaten kommit i skymundan.
Jag tillhör inte dem som tror att skolan skulle bli bättre om den återigen förstatligades. I princip är det bra att styrningen av de enskilda skolorna sker på så nära håll som möjligt. Men det förutsätter att väljarna ute i kommunerna ger klara besked till dem som ställer upp i kommunalvalen att en bra skola är bland det viktigaste som kan skapas inom kommunen. Några kommuner har förstått det och på anmärkningsvärt kort tid ryckt upp kvaliteten och därmed resultaten i sina skolor. Men på andra håll är det fortfarande alltför dåligt.
Bra lärare måste kunna räkna med bra löner. Och dumheter som att tvinga dem att tillbringa allt större del av sin arbetstid i skolan trots att de inte har några bra arbetsplatser där för jobbet med att förbereda undervisningen och följa upp resultaten bör snarast avskaffas. Alla vi med skolåren bakom oss minns hur viktiga bra lärare varit för att skapa intresse och hur dåliga lärare tvärtom kunde alldeles döda intresset för ämnen som egentligen var riktigt spännande – och vars nytta då först gick upp för oss långt senare i livet.
Därför måste alla skolreformer börja och sluta med rekrytering och fortbildning av lärare. Därför är också rekryteringen av rektorer till skolorna så viktig. Utan bra skolledare ingen bra arbetsmiljö i skolorna – varken för lärare eller elever.
En stilla bön till de politiska partierna är därför: försök inte utmärka er genom att hitta på nya skolreformer som bara kommer att öka stressen och oredan i skolorna. De senaste åren har inneburit över nog av förändringar inom skolan. Låt dem verka och låt dem verka med satsningar på lärarna!