Corren ökar för åttonde månaden

2017 hände något omvälvande i den svenska mediebranschen. De digitala prenumerationerna slog igenom på allvar.

Correns chefredaktör Christer Kustvik.

Correns chefredaktör Christer Kustvik.

Foto: Peter Jigerström

Linköping2018-04-20 12:24
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Så också för oss på Corren. Vårt trendbrott kom i augusti 2017. Sedan dess har Corren ökat totala antalet prenumeranter åtta månader i rad med motsvarande 6,1 procent.

Det är vi förstås stolta över. Det är ett erkännande för att vi är på god väg med vår omställning, att serva er prenumeranter med lokala nyheter i den kanal ni tycker bäst om.

Många älskar fortfarande papperstidningen, över 90 procent av våra prenumeranter väljer den i Premium-abonnemanget, där också allt digitalt innehåll igår. Den stora anledningen till att vi ökar som vi gör är satsningen på digitala paket där prenumeranterna väljer mellan Surf-abonnemanget, med full tillgång till Corren.se, och Premium digital-abonnemanget där Corren.se och e-tidningen, den digitala upplagan av papperstidningen, ingår.

För de TS-siffror som presenterades nyligen kom vårt lyft något för sent på året för att slå igenom helt. På grund av en trög start på 2017 så redovisar vi där ett minus på 0,5 procent.

TS-upplaga, landsortstidningar: 1) Nya Wermlands-Tidningen 41 400 (-5,3 %), 2) Dalarnas Tidningar 41 200 (+3,3), 3) Corren 41 000 (-0,5), 4) Upsala Nya Tidning 40 200 (+2,3), 5) Nerikes Allehanda 38 500 (-2,8). Övriga: Norrköpings Tidningar 32 800 (-1,8), Motala&Vadstena Tidning 8 300 (+1,2), Folkbladet 3 800 (-11,6).

Räckvidd: 1) UNT 111 000 (+/- 0), 2) NA 104 000 (+9,5), 3) Corren 103 000 (-7,2), 4) NWT 101 000 (0), 5) DT 96 000 (+1,0).

Fotnot: Alla prenumeranter, oavsett abonnemangsform, har tillgång till vår kundklubb Mera.