Den totala brottsligheten i absoluta tal faller i ett nationellt perspektiv. Ska vi då vara nöjda? Nej, eftersom det finns två avgörande undantag: den organiserade brottsligheten samt osäkerheten kring den brottslighet som direkt uppdagas av polisiär spaningsverksamhet. Som exempel kan nämnas polisiära insatser mot gatulangning, där ju den registrerade brottsligheten sjunker ju mindre polisen spanar. Uteblivna polisinsatser ger här en dramatiskt förbättrad brottsstatistik!
Ett stort problem är höjda krav på teknisk bevisning, delvis som en följd av nya möjligheter att binda brottslingar till brott. Användande av modern DNA-teknik är ett bra exempel. Å andra sidan blir många vardagsbrott och brott av enkel beskaffenhet mer komplicerade att utreda och lagföra när de begås av organiserade strukturer, snarare än av enskilda pundare som slår till för att finansiera sin nästa sil.
I ett avseende är jag pessimist eftersom jag tror att polisens effektivitet initialt kommer att falla när de stora organisatoriska förändringarna av polisen genomförs med början den 1 januari 2015. Erfarenheter från en liknande resa i Danmark förskräcker. Innebörden av förändringen är i korthet att alla nuvarande länsmyndigheter slås ihop till en megamyndighet. Hela reformeringen av polisen är enligt min mening en felvänd process. I det förflutna har man i åratal debatterat hur många poliser vi ska ha. Nu har vi ägnat flera år åt att diskutera hur det hela ska organiseras, för att måhända om några år ta upp frågan om vilka arbetsuppgifter man står inför. I annan verksamhet försöker man vända på kuttingen och ta frågorna i omvänd ordning!
Om jag tar en titt i kristallkulan kan jag ana nya trender i brottsutvecklingen. Vissa av tendenserna är positiva, till exempel att en åldrande befolkning nästan per definition är mindre brottsbenägen. Starkspritskonsumtionen minskar troligtvis, vilket också drar utvecklingen åt samma håll.
Andra förändringar blir förskjutningar mellan brottstyper som från stölder till bedrägerier, inte minst via internet. Materiella brott kommer i viss mån att ersättas av immateriell kriminalitet kring upphovsrätt, identitetsstölder och olagligheter avseende informationshantering. Teknikutvecklingen borgar för framväxt av nya brottstyper som 4D-tekniken och falskkopiering.
För vän av ordning finns oroande tecken i skyn. Vi får troligen en förskjutning från nationella brott mot internationella och via teknikens framsteg större möjligheter för busarna till geografisk koordinering. Politikerna kommer gissningsvis att vässa kraven på effektivisering och kontroll över rättsväsendets kostnader, vilket tyvärr oftast betyder att ambitionerna vad gäller brottsutredning sänks. Det underlättar ju inte heller att de nya brotten är mer svårutredda och kostnadskrävande.
En naturlig gissning är en stark tillväxt – på gott och ont – av privat säkerhetsindustri. Liksom att en kommunal ordningspolis på sikt införs för att värna kopplingen mellan lokala brott och lokalt politiskt ansvar!