När jag i slutet av november stod på Stora torget i Linköping och mötte er läsare under Corren Mera-dagen kom en av er, en äldre herre, fram till mig och sa:
– Jag har bara ett råd till dig Christer, nu när du blir chefredaktör. Var som Bertil Torekull! Då kommer det gå bra för dig.
Mannen presenterade sig aldrig, men hans ord fastnade i mig.
Bertil Torekull var chefredaktör för Corren i åtta år mellan 1982 och 1989.
Jag är det sedan igår.
Lika ivrig som jag var då, när jag som pojke följde Torekulls Corren på 1980-talet och min dröm om att bli journalist föddes, lika ivrig är jag nu att ta med er läsare in i en ny tid med Corren.
För en ny tid är det. På många sätt.
Dum vore jag ändå om jag inte lärde av det som varit. Jag lyssnade därför på mannen på torget, tog med mig fotograf Peter Jigerström och drog ner till Österlen häromdagen. Där i Bertil Torekulls vardagsrum, med flera meter höga vågor rullandes utanför fönstret, satte vi oss ned för att tala om det som varit, det som är, och det som kommer.
Mer om det mötet kan ni läsa inom kort, men jag måste redan nu nämna en sak Torekull sa, eftersom det stämmer så väl med hur vi kommer arbeta med Corren 2016.
– Tänk alltid på vem som sitter på andra sidan och tar emot det du gör. Läsaren. Och var ödmjuk inför denne.
Det är precis så vi tänkt oss vårt 2016. Det ska bli året då ni, Correns läsare och tittare, ska stå i centrum för vårt arbete. Det är på er vi ska lyssna, det är ert sätt att följa oss, vad ni läser och tittar på, som ska leda oss i vad vi gör.
Det kan låta självklart, att lyssna på marknaden, men efter 25 år i mediabranschen vet jag att det inte har varit det. För länge har innehållet styrts av andra faktorer, som till exempel tradition och journalisternas egna intressen.
I Corren är det nu slut med det.
I dag är ni 44 400 som varje dag får Corren hem i er brevlåda, cirka 200 000 som varje vecka besöker Corren.se på webben, mobilen eller i appen och 62 500 som varje vecka ser på 24Corren på tv.
Ni är våra vänner – och ni är fler än någonsin.
Corren är inte public service. Vår skyldighet är inte att rapportera om allt. En stor del av vårt uppdrag är att ge er, våra vänner, det ni vill ha. Vi kommer att rapportera, granska och skildra det vi ser att ni är intresserade av. Det andra kommer vi göra mindre av.
Därför kan jag ge er detta nyårslöfte, kära vänner: 2016 ska bli året då ni läser fler av våra artiklar, ser fler av våra tv-inslag, än ni någonsin gjort tidigare.
God fortsättning!