Minns ni den blinkande trekanten i hörnet av TV-rutan som talade om att ett program börjar i andra kanalen? Länge hade vi svenskar fått nöja oss med en enda TV-kanal. När TV2 drog i gång 1969 behövde man köpa en ny TV eller komplettera sin gamla med en särskild mottagare. Vi hade en gammal TV och fick gå till grannen för att se den nya kanalen som i ett huj fördubblade programutbudet. Senare bytte vi den gamla bulliga TV-n mot en färg-TV. En gnistrande ny värld öppnade sig, och det var grannarnas tur att komma över till oss.
Minnena från min TV-barndom kom över mig när jag såg SVT:s dokumentär om Jan Stenbeck – mannen som sprängde både TV-monopolet och telefonimonopolet. Den finns kvar på SVT Play månaden ut. En sällsam kombination av mod, visioner, pionjäranda och kapitalism drev Jan Stenbeck att ställa om den bolagsgrupp han ärvt makten över – från stål och papper till en modern medieindustri.
Bilderna på en flinande Stenbeck med breda hängslen och blond snedlugg på kontoret i New York för tankarna till kapitalismens arketyp Gordon Gekko i filmen Wall Street. Undra på att maktbärande folkhemskämpar darrade när frifräsaren riktade sitt intresse mot Sverige. Stenbeck startade så många bolag att han knappt kunde hålla rätt på dem själv. Inte alla satsningar var lönsamma och vissa bolag verkade han driva mest för nöjes skull. Men bolag som MTG, Metro, Tele 2 har i grunden förändrat det svenska medielandskapet.
Tidigt insåg Stenbeck att mobiltelefonen kunde bli var mans egendom, om bara de lagliga hindren revs. Tekniken fanns ju där. I TV-dokumentären försöker den dåvarande generaldirektören för Televerket, Tony Hagström, försvara sin aggressiva hållning mot den nya aktören Comvik (nu Comviq) som i början av 1980-talet kämpade för ett konkurrerande mobilnät. Till slut fick monopolet ge sig, varpå mobilutvecklingen gick så snabbt att den överträffade även de mest offensiva profetiorna.
Roande i dokumentären är även bilderna på Maj-Britt Theorin (S) i riksdagen där hon envetet manade till kamp mot reklam och pläderade för ett parabolförbud för att skydda det känsliga svenska folket. I SVT kunde vi svenskar, under ordnade former i Fönster mot TV-världen, få se smakprov på det brokiga TV-utbud som fanns i omvärlden. För mycket av detta ansågs vara skadligt. Men Stenbeck lät sig inte nedslås utan startade 1987 den kommersiella kanalen TV3 som med bas i London via satellit nådde de svenska hushållen. Det skyndade på uppluckringen av TV-monopolet, och när sedan en marksänd kanal skulle få rätt att sända reklam såg han till att få en stark position i det som kom att bli TV4.
”Teknik slår politik”, var ett av Stenbecks slagord. De förlegade monopolen i Sverige stack säkert den USA-utbildade finansmannen i ögonen och lockade till motstånd. Att bryta ned monopol erbjöd en entreprenör som Stenbeck chansen att tjäna en hel del pengar. Men lika mycket verkar denne rebell ha lockats av möjligheten att utmana den sittande makten, inte så mycket av ideologiska skäl som för att retas, på pin kiv helt enkelt. På köpet skapade han ett företagsimperium av magnitud och ett bidrog starkt till att Sverige fick ett modernt medielandskap. ”Greed is good”, ibland i alla fall, frestas man säga med den Stenbecklike Gordon Gekkos ord.