Vi får den stad som vi förtjänar

Det var hög musik, fartfyllt bollartisteri och fullsatt match efter match. 1980-talets basketfeber i Linköping var varje idrottsförenings våta dröm. Tolv år gammal njöt jag av varje sekund i sporthallen.

Innovation. De två självkörande bussarna som hade premiär i Kista i onsdags är de första i sitt slag i Skandinavien. De kör i 20 km/h med en bussvärd ombord redo att ta över styrningen vid behov.

Innovation. De två självkörande bussarna som hade premiär i Kista i onsdags är de första i sitt slag i Skandinavien. De kör i 20 km/h med en bussvärd ombord redo att ta över styrningen vid behov.

Foto: Marko Säävälä/TT

KRÖNIKA2018-01-27 08:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Roger Ekström levde mitt i drömmen, som ung tränare för laget.

Jag träffade Roger nyligen och vi kom förstås att tala om IFK-tiden, men framför allt talade vi Linköping, stadsutveckling, handel och LHC. Det är där han har sitt engagemang idag. Ni hittar intervjun på sidorna 6-7 i dagens tidning.

Roger Ekström är en visionär. Han gillar att tänka framåt. Hur staden ser ut om 30 år, hur människor beter sig då och hur allting kommer att förändras.

Mycket sker i snabb takt just nu. Digitaliseringens effekter slår igenom överallt, på alla nivåer, i alla branscher.

Ekström menar att nyckeln är flexibilitet, att anpassa sig till de allt ombytligare konsumenterna. Att hitta möjligheterna i förändringarna.

Vi i media gör det när vi skapar nya plattformar för vår journalistik. Papper för dem som älskar det och digitalt för dem som älskar det. Det har inneburit att 2017 var första gången på väldigt länge som vi slutade året med fler prenumeranter än vi började det med. Sjunkande annonsintäkter kommer att fortsätta utmana oss och vi kommer att fortsätta hitta möjligheterna att skapa den journalistik våra kunder önskar av oss.

Handeln gör likadant med e-handel. Fysiska butiker för dem som älskar det och nätbutiker för dem som älskar det.

Så för Linköpings stadskärna, där Roger Ekström är ordförande i Linköping City Samverkan AB, gäller detsamma när e-handeln utmanar hårt. Att anpassa sig och hitta möjligheterna. Likaså för LHC, där Ekström sitter i styrelsen, som varje dag kämpar för att nå sportslig framgång mitt i arenaidrottens publikkris.

Då var då, nu är nu, nostalgi är roligt, ofta väldigt underhållande, men att tråna efter gamla tider, som en fullsatt sporthall, eller ett city innan Tornby, för ingenting framåt.

Framtiden är här snabbare än vi kan ana och Ekström menar att staden då måste vara anpassad för det, att den utveckling som sker nu måste vara hållbar även om 30, 40 och 50 år.

– Titta på den självkörande bussen som hade premiär i Kista i veckan. Snart har vi det här också. Utvecklingen går väldigt fort, säger han.

På sidan 8 i dagens tidning kan vi läsa, helt i linje med Ekströms resonemang, att allt fler Linköpingsbor vill dela bil med andra.

Den som är långsam i förändringen, som fastnar för länge i det gamla, straffas skoningslöst snabbt. Det såg vi exempelvis när H&M:s näthandelstrategi ifrågasattes för några veckor sedan. Domen var stenhård över hela världen, ledningen pressades och aktien gungade på världens börser.

Jag frågade Ekström om han, nu när den globala e-handeln pressar på, tycker att lokala entreprenörer ska marknadsföra det lokala hårdare, att "nyttjar du oss så bidrar du till jobb, välfärd och utveckling här där du bor".

– Nej, jag tycker inte företag ska använda det i sin marknadsföring. Konsumenterna löser det där ganska mycket själva, de blir allt mer medvetna och nyttjar de företag som de litar på.

Donald Trump talar en hel del om ekonomisk patriotism i sina "Amerika först"-tal, men efterforskningar har ju visat att han inte lever som han lär, att han som entreprenör har satsat väldigt mycket på utländska företag.

Själv gynnar jag gärna de lokala handlarna. Det är trots allt så, hur snabbt det än går, att det är vårt beteende som styr utvecklingen.

Vi får den stad vi förtjänar, det land vi förtjänar, med den vård, skola, omsorg och utbud som vi aktivt väljer och bidrar till.

Det vi väljer, det växer och det vi väljer bort, det försvinner.

Sådana är de, marknadskrafterna.

Veckans...

...ångest: Enligt en undersökning Ipsos gjort åt Telia lider åtta av tio svenskar av teknikångest. Vi har 57 miljoner uppkopplade prylar i landet, motsvarande 13 prylar per hushåll, och tydligen är vi många som tyngs av när tekniken strular. Enligt undersökningen fylls svenskarna i de stunderna av hjälplöshet, frustration, panik, yrsel, vrede, förtvivlan och hjärtklappning. Själv skriver jag under på de två förstnämnda, jag känner absolut hjälplöshet och frustration när barnens och frun ropar "Datorn har hängt sig!" eller "Nätverket funkar inte!".

...förvirring: Jag älskar handboll, tycker det är en av de roligaste sporterna att kolla på, men röran kring Sveriges avancemang till semifinal förstörde en del av nöjet med den blågula framgången. Systemet är fel när det går att gå till semifinal på tre segrar och tre förluster på sex matcher. Vore bättre med direktutslagning som åttondelsfinaler och kvartsfinaler i stället för den där förvirrade mellanrundan. Men kul ändå med det unga svenska laget. Simon Jeppsson, 22 – vilken skytt!

...läsning: Har varit "101 historiska svenskar" av Sara Griberg och Lars Edling. Korta, kärnfulla beskrivningar av betydelsefulla svenskar, allt från Birger Jarl och Karl XII till Raoul Wallenberg och Olof Palme. Jag älskar den, det är som att injicera allmänbildning. I helgen blir det J.D. Vances "Hillbilly – en familj och kultur i kris" om den amerikanska arbetarklassens villkor. På baksidan citeras tidningen The Economist: "Om ni ska läsa en bok om USA i år så är det denna". Det låter lovande.

...utställning: Såg jag på biblioteket i Linköping om nämnde Raoul Wallenberg. Idag är det förintelsens minnesdag och 17 januari var det 73 år sedan Wallenberg, 32 år gammal, försvann för att aldrig återses. I den här utställningen, som pågår till 22 februari, sammanfattas hans dramatiska tid i Ungern väldigt bra.

Läs mer om