Skolan har blivit en sorglig historia

"Jag älskar skolan! Hemma har jag nästan ingenting, men här finns allt jag behöver." De där orden har ekat i mitt huvud ett år nu, ända sedan mitt besök på Nya Rydsskolan i mars 2017.

Sorgligt. "Föräldrarnas inkomst har blivit allt viktigare för elevernas  betygsresultat" skriver Skolverket i sin senaste rapport. Sorgligt, tycker Christer Kustvik.

Sorgligt. "Föräldrarnas inkomst har blivit allt viktigare för elevernas betygsresultat" skriver Skolverket i sin senaste rapport. Sorgligt, tycker Christer Kustvik.

Foto:

Krönika2018-03-31 09:30
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag var där för att göra en del i reportageserien ”Skolan idag” och barnet mitt emot mig, där vi satt i en av lektionssalarna, sken som en sol när det berättade om sin kärlek till skolan.

Jag lämnade Nya Rydsskolan full av glädje och hopp, men också en viss förtvivlan. Förtvivlan över den segregation, den orättvisa, som finns mitt ibland oss i den välmående staden Linköping.

När jag nu sitter med Skolverkets färska rapport i handen, ”Analyser av familjebakgrundens betydelse för skolresultaten och skillnader mellan skolor” som kom förra veckan, känner jag ingen glädje, inget hopp, bara förtvivlan.

Analysen av åren 2000–2015 är tydlig:

* ”Elevernas socioekonomiska bakgrund har fått en större betydelse för elevernas betygsresultat. Ökningen sker framför allt från och med slutet av 00-talet.”

* ”Föräldrarnas inkomst har blivit allt viktigare, och framstår som den centrala förklaringen till den ökade betydelsen av socioekonomisk bakgrund för betygsresultaten.”

* ”För utlandsfödda elever har även föräldrarnas utbildningsnivå och grad av bidragstagande bidragit till den ökande betydelsen av socioekonomisk bakgrund för skolresultaten.”

• ”Resultatskillnaderna mellan skolor, den så kallade mellanskolvariationen, har nästan fördubblats 2000–2016. Ökningen är i stort sett kontinuerlig, men ökningstakten är högre från och med slutet av 00-talet.”

Det är så man kan gråta.

Hur kan ett land som Sverige, ett av världens mest välmående länder, tillåta att barn särbehandlas så kraftigt att deras studieresultat påverkas så här markant?

Tyvärr är resultatet väntat. När jag mötte pensionerade läraren Ola Lager, i ovannämnda reportageserie, sa han:

– Det är få länder som drivit skolsegregationen så hårt som Sverige. Den enda vägen till integration går genom arbete och vägen dit går genom blandade skolor. Inte att man sitter på var sina håll med helt skilda världar.

Linköpings kommun och de flesta andra kommuner runt om i Sverige öser resurser över de mest segregerade skolorna, vilket ger en hög personaltäthet. Det i sin tur får eleverna att stortrivas, mer än på andra skolor, var min känsla när jag gjorde reportagen förra året.

Trivsel är dock inte allt. Inte när det gäller att nå studieresultat. Då är språket allt.

Skolverket framhåller att utlandsfödda elever under senare år fått svårare förutsättningar att nå goda skolresultat eftersom invandringsåldern stigit.

Många som kommer till Sverige i yngre tonåren har helt enkelt fullt jobb med att lära sig svenska och resultaten i övriga ämnen blir då lidande. Och arbetet med att lära sig svenska språket försvåras i sin tur av att dessa elever, som ofta finns på de mest segregerade skolorna, omges av barn med liknande språkutmaningar.

Som Ola Lager sa:

– En av skolorna jag har jobbat på, Bäckskolan, har nästan 100 procent barn med utländsk bakgrund. Eleverna på dessa skolor går i stort sett en hel skoltid utan att träffa på så kallade etniska svenskar. De kommer heller aldrig in i miljöer med etniska svenskar och de pratar "Rinkebysvenska". Språket är otroligt viktigt idag, med ett dåligt språk är eleverna i de här områdena dömda på förhand i vårt samhälle.

Att segregationen skulle resultera i detta, det har alla med en gnutta sunt förnuft förstått sedan länge.

Ändå är det sorgligt att se Skolverkets kalla fakta på pränt.

Jag utgår från att skolan blir en av det kommande halvårets hetaste valfrågor.

Veckans...

...längtan: Nog för att jag gillar vinter, men nu börjar golfsuget bli väl starkt. Kanske jag ska göra som kollegan Pelle och börja träna chippar hemma i vardagsrummet. Frågan är bara hur mina toppade chippar, de där som alltid far rakt över greenen, gör sig runt teven.

...bok: Ingen! Våren är min absolut sämsta lästid. Är det inte en viktig slutspelsmatch på tv så är det någon uteaktivitet i vårsolen som lockar. Hur gör man för att läsa på våren? Jag har flera böcker som ligger och väntar men tyvärr är jag inte i närheten av att röra dem. Snart måste sommarläsningen vara här!

...vårtecken: 1) Att LHC är utslaget ur SM-slutspelet och 2) att redaktionen har börjat planera för årets Corren Sommar. Det senare, att fundera ut sommarläsning och semesterinspiration, har gett så mycket vårkänslor att jag ofta förträngt att det fortfarande är smällkall vinter ute. Har du förslag på sådana reportage, tipsa mig på christer.kustvik@corren.se eller på tipsa@corren.se.

...nyheter: Kommer i tidningen från och med tisdag då vårt utbud av serier och kryss förändras. Vi utökar till att ha en helsida kryss och pyssel varje vardag. På lördagarna kommer vi som tidigare att ha ett uppslag där helgkrysset från och med nästa lördag görs av en av Sveriges mest uppskattade konstruktörer, Anna Hagberg, som gjort sig känd för sina svåra, kluriga kryss. På seriesidan blir Hälge, Zits och Medelålders Plus kvar medan Pondus och Nemi byts mot Biller av Malin Biller och Bästis av Kenneth Larsen. Den senare är en relativt ny serie som gjort succé i den norska och svenska Pondus-tidningen. Den handlar om Kenneth och Marthe, kompisar sedan dagisåldern som numera bor ihop.