Inte nödvändigtvis med gardinerna fördragna pimplandes Red bull medan vi skjuter digitala fiender i vardagsrummet, men däremot genom Wordfeud, Quizkampen, Runkeeper eller en gemensam inköpslista med resten av familjen.
Gamification handlar om just det – att använda sig av det som lockar och engagerar med spel och dra nytta av det i marknadsförings- och inlärningssammanhang. Det är inte regelrätta spel, men man använder sig av samma stimulerande mekanismer för att förstärka positiva beteenden genom olika typer av belöningar och sporrande inslag.
Var åttonde person i världen har spelat ett spel gjort i Sverige, över 100 miljoner människor spelar svenska Candy Crush. Varje månad. Enligt branschorganisationen Dataspelsbranschen växte omsättningen med 28 procent från 2019 till 2020 och uppgick till 24,5 miljarder kronor 2019. Siffran kan jämföras med Sveriges export av järnmalm och pappersmassa som båda var värda cirka 25 miljarder kronor 2019. I dag är alltså det svenska spelundret, den nya basindustrin, ett faktum.
Mycket tack vare hem-PC, snabbt bredband, CSN, fantastiska nördar och ett stort tänka-utanför boxen-ledarskap gjorde att Sverige kunde avancera till den absoluta toppen i branschen. Men också enskilda händelser som när radiohandlaren Owe Bergsten 1981 reste från Kungsbacka till Singapore, hittade Game-and-watch och tog det till Sverige, långt tidigare än övriga Europa.
Spelindustrin har utvecklats till en professionell bransch.
Idag är spelutveckling kostsamma projekt, vilket kräver seriösa åtaganden. Då menar jag inte bara speldesign, utan även affärsmässigt. En bra spelidé säljer sig inte själv. Trots att branschen nu fyllt 40 och är mogen finns det inga tecken som visar på att den håller på att avta. Tvärtom! Branschen växer och kommer att fortsätta att göra detta och Sverige är ett av de ledande länderna. Här gäller det för Östergötland att vara med i matchen. Eller spelet om ni så vill.
Spelindustrins behov sträcker sig långt bortom spjutspetsprogrammerare och utvecklare. Det fina med spel är att det kräver också kompetenser och resurser som musiker, grafiker, ledare och scenografer (för att bara nämna några) som alla kommer att skapa ett mer attraktivt Östergötland.
Så låt oss skapa de allra bästa förutsättningarna för den östgötska spelindustrin ta plats i en av världens hetaste branscher. Spelindustrin är en ny möjlighet för vår region, en framtidsbransch som stärker den östgötska framtidstron.
Frida Boklund är regionchef för Företagarna Gotland, Småland och Östergötland.