Under större delen av 2020 har historien skrivits om för miljoner småföretagare världen över, alla har de nu sett förutsättningarna för sitt företag förändras radikalt. Företagens kassor har snabbt tömts när verksamheten tvärnitade, många företagares egna fickor är också tömda.
Parallellt sker förändringar som vi behöver uppmärksamma, som kan leda till att vi blir mer innovativa i våra affärsmodeller. Här kommer mina spaningar som jag tror kommer att påverka alla affärsmodeller framåt.
Vi har nyligen bevittnat att skolan ställde om på en femkrona, arbetslivet likaså. Hur ska vi sen kunna rättfärdiga att ställa tillbaka ett gammalt arbetssätt? Ska vi tala om för alla de tjänstemän som fått minst lika mycket gjort i hemmet under pandemin, att från september är det återigen dags att vara åtta timmar på kontoret? Vad händer när vi inser hur många onödiga flighter till Stockholm eller Bryssel vi gjort för möten som precis lika bra har avklarats digital? Corona-pandemin kommer kanske efteråt att ses som den utlösande faktorn för den digitala transformationen - på riktigt.
EU-samarbetet prövades ordentligt i början av utbrottet. Nationer ser om sitt eget hus först, och även inom landet tvingas regioner och kommuner dra gränser för sitt uppdrag och ställa invånare och semestrare mot varandra. Det kommer att anses viktigt att vi har kontroll över våra naturtillgångar igen. Den inhemska livsmedelsproduktionen kommer att värderas högre och bli viktigare för oss medborgare.
Från jordens alla hörn hör vi hur klimatet har förändrats till det bättre på relativt kort tid. Är coronapandemin den omvälvande ”naturkatastrof” som får oss att inse att naturen, som vi tror att vi kan tämja och göra vad vi vill med, inte ställer upp på det och att vårt leverne påverkar mer än vad vi vill tro? Eller kommer vi behöva fler omskakande katastrofer innan vår sturskhet ger med sig? Översvämningar, vansinnesbränder och stormar har inte räckt hittills.
Vi måste våga för att vinna! Vågar vi inte kasta oss ut, starta eget, testa nya grejer, göra saker som vi varit rädda för så kommer vi aldrig vinna. Vi kommer alla att behöva ifrågasätta gamla metoder, varor och tjänster framöver. Kommer vi kunna plocka upp tråden och bara fortsätta som innan covid-19? Jag tror inte det, vi kommer alla att behöva omvärdera de nya kunskaper och den nya värld vi lever i. Med nya digitala möjligheter, en annorlunda syn på det lokala och globala, samt en fördjupad insikt kring klimatet, är det hög tid att börja sätta upp strategin för vinst.
Frida Boklund är regionchef för Företagarna, Östergötland.