Vi vet bättre än någonsin vad som lockar nya prenumeranter. Varje vecka har vi totalt 182 000 läsare på Corren och Corren.se och varje dag analyserar vi vad ni läser och tittar på, hur länge ni gör det och vad som får nya läsare att teckna en prenumeration. I vårt analysverktyg ser vi förstås inte vilka ni är, inte heller kön, men vi ser vad ni använder för plattformar, om det är mobil, läsplatta eller dator, vilken kommun ni befinner er i och vad ni läser och tittar på i Corren.se:s utbud.
Det är resultatet av de analyserna som ligger bakom urvalet i vårt nyhetsflöde. Det är därför vi kan säga att det är ni läsare som formar vårt innehåll mer än någonsin tidigare.
Så när vi nu i sommarens slut ser att Corren har fått drygt 1 000 nya prenumeranter i juni, juli, augusti så kan vi, med bättre precision än någonsin, se vad som lockat dem till oss.
Med detta i ryggen var det lätt att svara på frågorna jag fick tidigare i veckan.
Jag svarade: Visst kan stora nyhetshändelser ge nya prenumeranter, men sett i det stora hela är det ändå marginellt. Det är helheten, bredden i vårt flöde, som är det viktiga för våra prenumeranter.
Till exempel: En så extraordinär händelse som explosionen vid Ådalagatan i början av juni låg bakom cirka 2 procent av sommarens nya prenumerationer.
Så: Nej, vi tjänar inte pengar när det är oroligt i stan, men våra prenumeranter kräver att vi bevakar stora nyhetshändelser bra.
Vad som är bra nyhetsbevakning har förändrats mycket de senaste åren.
När jag började på Corren 1990 så handlade allt om att skildra nyheten i morgondagens papperstidning.
Idag, 29 år senare, rapporterar vi minut för minut när händelserna sker, med text, foto, video och direktsänd webb-tv.
När detta är gjort, när direktrapporteringen ute på fältet är klar, går vi hem till redaktionen och sammanfattar bevakningen i morgondagens papperstidning.
Av allt vi gör så är det inget som får Corren.se att koka så som när vi direktrapporterar från stora händelsenyheter. Och med stora händelser följer ett stort behov av uppföljningar. Här ligger mycket av vårt fokus i nyhetsarbetet, oavsett vilken avdelning det gäller, att vi måste vara bra när det händer – korrekta, nära och snabba – och vi måste följa upp händelserna på ett bra sätt.
Just Ådalagatan är en bevakning vi har hängt i med hela sommaren. Steg för steg har vi följt polisens arbete och steg för steg har vi följt de boendes utsatta situation. Ådalagatan är ett tydligt exempel på nutidens nyhetsbevakning, från den mest intensiva direktbevakningen, där våra reportrar var först på plats efter explosionen, till de nära reportagen om de boende som har fått flytta tillbaka till sina lägenheter.
Ni läsare har varit med oss hela vägen, senast nu i veckan då nyheten om att sprängladdningen bestod av dynamit blev en av veckans mest lästa artiklar.
Vårt dagliga mål är att ge er prenumeranter den bästa mixen i våra publiceringskanaler. I papperstidningen om ni vill det och på webben och i vår app om ni vill det.
Att vara Correnprenumerant ger också mängder av mervärden i vår kundklubb Mera. Just nu, när jag skriver detta på fredagsförmiddagen, så finns det 77 erbjudanden där (se corren.se/kundklubb eller i den fortlöpande annonseringen i papperstidningen). Populärast där den gångna veckan, precis som det har varit de senaste åren i augusti, är vårt LHC-paket där vi säljer tre biljetter till tre matcher, alltså totalt nio biljetter, för 299 kronor.
Trevlig helg!
Fotnot: Uppgiften att Corren och Corren.se har totalt 182 000 läsare i veckan är hämtad ur Orvesto konsument för helåret 2018.