Klart: De vann upphandling värd 2,1 miljarder

Östgötatrafiken har gjort klart med en ny operatör som kommer att ta över express- och regionbusstrafiken i länet. Avtalen är värda drygt 2,1 miljarder kronor.

Grimslövsbuss tar över express- och regionbusstrafiken i Östergötland. Avtalet gäller i elva år.

Grimslövsbuss tar över express- och regionbusstrafiken i Östergötland. Avtalet gäller i elva år.

Foto: Anders Törnström

Östergötland2020-01-30 14:12

Östgötatrafiken meddelade på torsdagen att det blir Grimslövsbuss AB som tar ansvaret för kollektivtrafiken på de regionala busstråken i länet. Upphandlingen omfattade två anbudspaket med totalt cirka 90 fordon. Grimslövsbuss AB vann båda paketen. 

De nya avtalen träder i kraft den 21 juni 2021 och gäller i elva år. Avtalen är värda drygt 2,1 miljarder kronor.

Express- och regionbusstrafiken i Östergötland omfattar trafik längs följande nio stråk:

Motala – Linköping

Kisa – Linköping

Åtvidaberg – Linköping

Finspång – Linköping

Norrköping – Linköping

Finspång – Norrköping

Valdemarsvik – Söderköping – Norrköping

Ljungsbro – Linköping

Krokek – Norrköping

Enligt Östgötatrafiken ingår även delar av landsbygdstrafiken i Linköping, Norrköping, Kinda och Valdemarsvik i avtalen.

– Grimslövsbuss har goda referenser från sina uppdrag i andra län. Avtalen vi nu tecknar omfattar för närvarande cirka 12 procent av kollektivtrafikresorna i vårt län och vi ser fram emot att vidareutveckla denna viktiga trafik tillsammans med Grimslövsbuss under avtalstiden, säger Sofia Malander, vd Östgötatrafiken, i en kommentar. 

För närvarande är det Stångåbuss och i mindre utsträckning Nobina som sköter express- och regionbusstrafiken i länet. Bägge företagen deltog i upphandlingen, men krävde enligt Östgötatrafiken mer i ekonomisk ersättning än vad Grimslövsbuss gjorde. 

– Bolagen uppfyllde de krav som vi har ställt. Det var priset som avgjorde till Grimslövsbuss fördel, säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken och fortsätter:

– Det var många bolag som deltog i upphandlingen. Det visar att konkurrensen fungerar.  

Enligt Näsström finns det inget formellt krav på Grimslövsbuss som innebär att företaget måste ta över personal från Stångåbuss och Nobina. 

– Men det finns en stor efterfrågan på busschaufförer i dag, säger Näsström. 

Enligt Östgötatrafiken ökar antalet resenärer som reser med expressbussar och regionbussar. 

– Framtiden ser bra ut och vi hoppas kunna utveckla trafiken.

Vad kan det innebära?

– Det kan bli fråga om tätare turer i framtiden, säger Näsström. 

Avtalet mellan Östgötatrafiken och Grimslövsbuss kan tecknas tidigast den 11 februari eftersom det finns en lagstadgad avtalsspärr på tio dagar efter att tilldelningsbeslutet meddelats.  

Vi har utan framgång sökt företrädare för Stångåbuss för en kommentar. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!