Vi är ledsna över din och din mammas dåliga erfarenhet av telefontillgängligheten. Många kliniker har alltför begränsade telefontider, vilket leder till att patienterna ibland inte kommer fram trots upprepade försök. Detta är ett problem som har uppmärksammats av landstingsledningen. Hälso- och sjukvårdsnämnden har därför kommit överens med klinikerna om att telefontiderna ska utökas. Målet är att klinikerna under minst fem timmar varje vardag ska ha antingen en bemannad telefon eller ett talsvarssystem där patienten blir uppringd samma dag.
Vi förstår att talsvarssystemet kan upplevas som besvärligt av framförallt äldre patienter. Din berättelse förstärker behovet av förbättringar. Vi undersöker möjligheten att helt utan knappningar kunna vänta kvar och tala in sitt telefonnummer och att detta framgår tydligt i det förinpratade meddelandet.
Vi vill också lyfta fram möjligheten att kontakta vården genom e-tjänsten Mina vårdkontakter. Det kräver att man har tillgång till internet och e-legitimation, men är ett smidigt sätt att sköta olika vårdärenden, som att av- och omboka tid eller förnya recept. Allt fler använder tjänsten, även i äldre åldersgrupper.
Dina synpunkter kommer att vidarebefordras till den klinik som din mamma och du själv har försökt få kontakt med.