Vilken väg ska Moderaterna välja?

Anna Kinberg Batra. Moderatledaren har ett digert arbete framför sig, menar Claes Thulin.

Anna Kinberg Batra. Moderatledaren har ett digert arbete framför sig, menar Claes Thulin.

Foto: Noella Johansson/TT

Ordet fritt2017-02-14 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Väljarstödet rasar för Anna Kinberg Batra. Har hon försatt Moderaterna i en krissituation? Hur ska partiet återfå väljarnas förtroende och kunna vända väljaropinionen inför valet 2018?

En av dem som låg bakom Moderaternas vinnande val 2006 och 2010 är utan tvekan Per Schlingmann. Han är strategen och upphovet till det framgångskoncept, som gjorde Moderaterna till ett regeringsparti i riksdagen och det ledande partiet inom Alliansen. Schlingmann förstod ordens betydelse i politiken. Han visste vilken politisk fråga som var viktigast att marknadsföra. Han kunde sälja jobben som den stora ödesfrågan 2006. Den nya moderata politiken behövde dessutom ett nytt slagkraftigt namn. Det nya namnet på partiet blev en direkt utmaning för huvudmotståndaren Socialdemokraterna.

Per Schlingmann skapar Sveriges nya arbetarparti. Ett parti som tänker göra skillnad jämfört med det gamla arbetarepartiet, Socialdemokraterna. Skillnaden är att det ska löna sig mer att jobba än att leva på bidrag. Både det nya namnet på Moderaterna och det nya politiska budskapet blev en framgångssaga i två vinnande valrörelser. Vad har dagens moderater att lära av den “Schlingmannska”epoken? Måste partifunktionärerna agera som de gjorde efter förlustvalet 2002?

Välja en ny partiledare och lägga upp en strategi som handlar om den politik Moderaterna tänker vinna valet med 2018? Arbetslinjen kontra bidragspolitiken är överspelad. Nu måste jobben handla om att utbilda människor i de yrken där bristen på arbetskraft är som störst. Tillgången på arbete är för närvarande stor i både offentlig och privat sektor. Men många som söker de lediga jobben saknar den rätta utbildningen. En hållbar väg till en framgångsrik arbetslinje är att omskola och utbilda i bristyrken. Dessutom måste jobben inom exempelvis vård, skola och omsorg bli attraktiva. Förvandlas till hållbara jobb. Hållbara arbetsplatser behöver ingen “Schlingmannsk” marknadsföring. De säljer sig själva.