Jag förstår att det finns stora tekniska brister med journalsystemet Cosmic, men grundproblemet måste kopplas till upphandlingen och driftsättningen. Det saknas helt uppenbart kompetens från de som upphandlat systemet för att kravställa prestanda, användbarhet, tillförlitlighet, backup-lösning, rutiner för utprovning innan driftsättning, driftsättning och roll-back om det mot förmodan ändå strular vid driftsättning av en ny version. Det är uppenbart att patientsäkerheten hotas.
I samband med tidigare strul med systemet besökte jag en vårdcentral i Linköping. Läkaren hälsade mig med fel namn, läkaren hade blandat ihop patienterna. Under besöket skrev läkaren journalanteckningar på post it-lappar. Det kändes inte det minsta tryggt och vad som hände med lapparna senare vet jag inte. Nu är det ännu värre, så illa att man skickar hem vårdpersonal som inte kan arbeta och man uppmanar patienter att inte ens söka vård tills man fått ordning på systemet!
Gör om och gör rätt! Börja med att se över kompetensen hos de som ansvarar för upphandling, driftsättning och driftövervakning/underhåll av systemet. Vi behöver elektroniska journalsystem men det här är långt under skamgränsen och borde aldrig få ha inträffat!
Orolig för patientsäkerheten