Solidaritet bygger järnväg

Stångådalsbanan. Satsar regionen ökar chansen att staten hjälper till.

Stångådalsbanan. Satsar regionen ökar chansen att staten hjälper till.

Foto: Torbjörn Lindqvist

Ordet fritt2017-11-14 05:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Allt som oftast uttrycker politiker i Östergötland hur viktig Ostlänken blir för vår regions utveckling, senast i Corren den 3/11.

Man hoppas att staten ska finansiera Ostlänken. Ostlänken skulle öka järnvägens andel av Sveriges totala trafik med 0,4 procent, det vill säga 4 promille. Detta enligt en utredning från Banverket. Trots denna marginella påverkan på hela Sveriges trafik kommer Ostlänken säkert gynna Östergötland.

Regionfullmäktige i Östergötland röstade i oktober om en motion från KD. Motionen föreslog att Region Östergötland ska verka för att säkra en upprustning av Stångådalsbanan. KD, V och SD stödde motionen. Övriga partier avslog. I motiveringen till avslaget framförs att trafiken på Stångådals- och Tjustbanorna enbart utgör några promille av hela Östergötlands trafikmängd. Med den logiken bör inte Ostlänken byggas eftersom den ju har så marginell påverkan (4 promille) på Sveriges trafik. Men vi förlitar oss på vidsynthet och solidaritet. Hela Sverige ska hjälpas åt.

Tågtrafiken mellan Linköping och Kisa/Åtvidaberg utgör cirka 5 procent av totala trafikmängden i dessa relationer. Med en tiodubbling som sågs när Blekinge kustbana rustades upp får våra regionbanor stor betydelse för berörda kommuner, ja för hela vår region. Om Östergötland skulle använda en del av vårt statsbidrag (Länstrafikanslag) för att visa staten att vi är intresserade, skulle staten bli mer generös mot oss.

Östergötland förväntar sig att 60 miljarder kronor ska investeras i Ostlänken, det vill säga 4 miljarder kronor per mil. Det beloppet är felräkningspengar i Ostlänkskalkylen men räcker för att korta restiden med en timme från Linköping till Kalmar om man gör upprustningen effektivt.

Därför regionpolitiker, liksom hela Sverige bidrar till Ostlänken till glädje för vårt län, bör vi samverka med vårt grannlän Kalmar. Omdisponera några hundra miljoner kronor av Länstrafikanslaget till våra regionbanor så ökar chansen att staten skjuter till mer pengar till vår region. Regioner är ju vanligen intresserade av att få hjälp till sin utveckling. Så rimligen även Östergötland.

Ulf Flodin

Järnvägsfrämjandet