Smal väg är bra – för kriminella

Väg 23/34. Skribenten ser flera problem med vägen som har byggts om.

Väg 23/34. Skribenten ser flera problem med vägen som har byggts om.

Foto: Torbjörn Lindqvist

Ordet fritt2014-11-25 06:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Läser i Corren 21/11 om väg 23/34. Räddningschefen i Kinda uttalar sig kritiskt mot den ombyggnad som gjorts mellan främst Rimforsa och Kisa. Kan inte annat än att hålla med.

Dessutom anser jag att samma sak gäller sträckan Skeda Udde–Kåparpsrondellen. Förutom att vägen är hårt trafikerad av tung trafik så går den genom jordbruksbygd. En traktor, ofta med släp, skapar ofelbart köer som kan bli upp till en kilometer långa. Bonden har sällan möjlighet att stanna och släppa förbi efterkommande.

Vad det gäller tung trafik säger projektledaren Torbjörn Arvidsson att ”man måste inte köra om bara för att det är tvåfiligt”. Nej, man måste inte men en fullastad långtradare med släp tappar fart i uppförsbackarna. Farten kan sjunka från 90 till 40 km/tim i vissa fall, och väg 23/34 är kuperad.

Dessutom envisas projektledaren att kalla det för 2+1-väg. En sådan väg är dock trefilig, det vill säga dubbla körfält i en av riktningarna men omväxlande. Väg 23/34 borde kallas mötesfri 1+1-väg med omkörningsfiler.

En annan fara med dessa vägar är att de, om nu polisens omorganisation går igenom, ökar möjligheterna för kriminella i till exempel Kisa. En brinnande bil mellan Dansbo och Kårtorpkorsen och polisen står där den står. Kisapoliser med sin utrustning i Linköping tar sig inte dit och Linköpingspolisen tar sig inte till Kisa.

Detsamma kan ju gälla räddningstjänst och ambulans. Här borde man nog tänka på förbifarter både en och två gånger.

Tror nog att alla dessa miljoner hade gjort bättre nytta till en förbifart vid Kisa.

Läs mer om