Varför fördjupar sig inte tidningar och politiker i betydelsen av de förändringar som skett med skolorna i Ryd och Skäggetorp från 1980-talet till i dag?
Har själv haft barn som fått sin undervisning i Rydsskolan under 1990-talet. Våra barn umgicks med barn med invandrarbakgrund och har bland dessa fått flera av sina bästa vänner. Vänner som berikat deras liv.
Vi upplevde emellertid en ökad oro under senare delen av barnens skolgång i Ryd. Detta satte vi i samband med starten av nya skolor i centrala Linköping, som innebar att många erfarna och kompetenta lärare bytte arbetsplats. Vad har dessa förändringar och de fria skolvalen inneburet för skolorna, från 2000-talet och framåt?
Vid besök för cirka ett år sedan vid Rydsskolan, tyckte jag mig kunna konstatera att andelen barn med invandrarbakgrund hade ökat markant från den tid mina barn gick där.
Jag ställer mig frågan om inte de förändringar som skett från 1980-talet lett till en ökad uppdelning mellan etniska grupper, ökat kraven på lärare och försvårat umgänget mellan ungdomar med olika bakgrund.
Föreslår därför att en utredning på djupet genomförs av konsekvenserna av de genomförda förändringarna. På så sätt kan man få ett bättre underlag för de åtgärder som kan behövas och leda till att skolornas utveckling ges den centrala uppmärksamhet de borde ha vid diskussion av utvecklingen i bostadsområdena.