Svar på ”Problemet är för många bilar i stan” 11/9
Nej, Rebecca Hovenberg (MP). För många bilar i staden är inte grundproblemet. Grundproblemet är att bilarna i staden inte har tillräckligt med bra farbara gator och vägar att ta sig fram på.
Jag har bott utomlands i flera storstäder längre tider och tänker ta ett par belysande exempel på hur man löser trafikproblem, och därmed miljöproblem, i storstäder.
Två exempel: Ungerns huvudstad Budapest och Saudiarabiens huvudstad Riyadh.
För 10 år sedan i Budapest var innerstaden gator igenkorkade med bilar vardagar. Trafiken stod i det närmaste still och att ta sig genom staden kunde ta ett par timmar. Med den för cirka 5 år sedan nyöppnade ringleden runt hela staden försvann nära nog över natt nästan all tung trafik och majoriteten av trafiken som skulle genom staden. Tiden att ta sig från ena sidan till staden till den andra decimerades, till exempel så till det köpcentrum jag åkte till ofta kunde jag åka på 5 minuter på ringleden istället för 45 minuter genom staden.
Innerstadsmiljön blev oerhört mycket bättre utan stillastående trafik som spydde ut avgaser. Och inte minst att slippa stillastående bilköer blev bra mycket trevligare för både bilister, cyklister, flanörer och övriga som vistades i innerstaden.
I Riyadh byggs jämte det enorma Metro-projektet motorvägsliknande genomfartsleder i innerstadens ytterkanter som avlastar innerstadens gator från genomfartstrafik. När en av de större öppnade förra året halverades min restid till arbetet. Inte stå still i bilköer som innan, innerstadsmiljön blir bättre utan stillastående bilköer.
Jag och majoriteten av de som åker bil idag kommer att fortsätta göra det, måhända att några få väljer bussen eller cykeln i stället tack vare försvårad framkomlighet. Men ingen politiker kan påverka människors vilja och verkligheten är att bilarna inte kommer att försvinna hur mycket ni än försöker försvåra.
Mitt förslag till samtliga ansvariga stadsplanerare är att ni lyfter näsan över horisonten, inser verkligheten och anpassar er efter den.