Nollningens grundsyfte en gång i tiden var att främja kamratskap och ett sätt att lära känna varandra.
Även om nollningen i dag sägs ske med frivilligt deltagande så är jag övertygad om att nollningen bidrar till grupptryck, destruktiva beteenden, förnedring och kränkande handlingar. Det i sin tur bidrar till onödig ångest och elever som känner sig illa till mods.
Det är på tiden att skolan och föräldrar tar ett aktivt ansvar och i stället uppmuntrar till andra sätt att skapa gemenskap. Jag har svårt att se hur nollning kan accepteras av samhället och skolornas ledning om den ska leva upp till en skola som bygger på jämlikhet, trygghet, respekt och glädje.
Jämför med till exempel om vi skulle välkomna nya kollegor till våra arbetsplatser på liknande sätt. Det skulle aldrig accepteras!
Nej, det är dags att sätt stopp för den destruktiva nollningen och skapa trygga skolor som i stället arbetar med kamratskap, medborgarskap och sunda värderingar.