Det är fortfarande många dagar kvar av sommarlovet men redan är diskussionen om elevernas försämrade kunskaper igång och vad som orsakat denna försämring.
Denna gång är det professorerna inom pedagogikämnet som står på de anklagades bänk. Professor Inger Enkvist vid Lunds universitet har i sina ledare i Svenska Dagbladet argumenterat för att pedagogikprofessorerna ägnar sig alltför lite åt att studera relationen mellan undervisningens genomförande och elevernas lärande. Pedagogerna försvarar sig då med att ämnet är så mycket mer.
Som mellanstadielärare blev jag därför intresserad av vad Linköpings universitets professorer på området ägnar sig åt. På universitets hemsida identifierar jag 7 professorer. En genomgång av deras forskning de senaste fem åren visar att endast en ägnar sin forskning åt det som professor Enkvist efterfrågar. Övriga rör sig verkligen i periferin av vad som är relevant för en lärare i praktiken. Endast professorn som arbetar med matematikundervisning bidrar med kunskap som kan stötta oss lärare i vår ämnesundervisning.
Det tycks således som Enkvist har rätt vad gäller kritiken mot professorerna i pedagogik, åtminstone om man tittar på Linköpings universitet. Det vore intressant att få veta hur Linköpings universitet, som framhåller sin kompletta lärarutbildning, resonerar kring sin forskning. Som det är nu har ni väldigt lite att erbjuda mig som lärare vad gäller forskning om undervisning i olika ämnen, vilket faktiskt är det som vi lärare ägnar vår tid åt.