Landsbygdstrafiken måste stanna kvar

Kollektivtrafik. Utan någon möjlighet att ta bussen till jobb och skola så blir det svårt att på kvar på landsbygden, menar skribenten.

Kollektivtrafik. Utan någon möjlighet att ta bussen till jobb och skola så blir det svårt att på kvar på landsbygden, menar skribenten.

Foto: Jens flyckt

Ordet fritt2017-06-17 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Idén om nedlagda bussar på landsbygd är nu en verklighet i Linköpings kommun efter beslut av Region Östergötland. Den nya busstidtabellen kom precis. Vår buss 525 i Stjärnorp är verkligen borta.

Men vad händer med våra idéer om att bo på landsbygden? Vad händer med våra barns och ungdomars idéer om att välja det högstadium de vill, i enlighet med det fria skolvalet, eller gå på gymnasiet?

Att besluta utifrån allt eller inget, det vill säga buss samtliga befintliga turer eller ingen buss alls, får förödande konsekvenser. Beslutsunderlagen var tunna.

Buss 525 i Stjärnorp var vår skolskjuts. För elever på högstadiet, om man gjort ett annat val än den närmaste skolan i Ljungsbro, eller om man går på gymnasiet finns till hösten ingen given skolskjuts.

Utan buss service innebär det att vi föräldrar själva måste lösa logistiken kring skolan. Det blir i det närmste en omöjlighet att bo kvar här. Det är den effekten nedlagda bussar får. Det första huset är redan sålt och den första familjen har flyttat från Stjärnorp som en direkt följd av bussnedläggningen.

Ökande biltrafik bidrar knappast heller till de högt ställda miljömål som kommunen har. De som valt att pendla till arbete med bussen måste också hitta nya lösningar.

Beslutsunderlaget visade att det var för få som åkte, vissa turer var i det närmaste tomma. Men våra skolbarn som haft bussen som skolskjuts morgon och eftermiddag syns oftast inte i någon statistik då få registrerar sina busskort och inte heller ombeds göra det av busschaufförerna. I veckan läste jag ett uttalande av Göran Gunnarsson (C) ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden, som fattat beslut om att lägga ner 30 linjer, att ”…konsekvensen av de nedlagda linjerna är att det gäller ytterliga några tiotal ungdomar”. Bara i Stjärnorp på 1 av 30 nedlagda linjer berörs fler än 10 ungdomar. Men det är kanske inte meningen att dessa ska gå på gymnasiet? Eller fritt välja högstadium? Då är de ju inte berörda.

Olönsamhet var en del av beslutsunderlaget, men drygt 50 skolbarn som bor här kommer få annan form av skolskjuts till den grundskola som ligger närmast och kommunen kommer alltså få kostnader för nya transportlösningar.

Det planeras för kommunalt vatten och avlopp i delar av Stjärnorp, i planen finns 50 nya småhus, förskola för 60 barn och befintliga hus ska kunna byggas ut för att bli permanentboende. Detta nämndes inte heller i något beslutsunderlag och på förslaget till detaljplan verkar det finnas en pendlarparkering för att åka bussen som inte längre finns!

Ansvariga politiker, låt bussar vara kvar de tider som behövs och som nyttjas. Ompröva och fatta nya beslut! Låt idén om att bo på landet med barn som kan välja skola och gå på gymnasiet fortsätta att vara en verklighet i Linköpings kommun.