Jämnt trafikflöde bör vara målet

Hinder. Sänkt fart och och andra bromsande åtgärder riskerar leda till en sämre miljö i Linköping, menar skribenten.

Hinder. Sänkt fart och och andra bromsande åtgärder riskerar leda till en sämre miljö i Linköping, menar skribenten.

Foto: Mikael Svensson

Ordet fritt2017-09-05 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Med anledning av insändaren ”Äntligen ett klokt ord om trafiken” (1/9) vill jag påpeka att de trafikåtgärder som vidtagits i Linköpings stad (sänkta hastigheter, falluckor, gupp av olika slag med mera) faktiskt inte endast är ett irritationsmoment för de motorburna trafikanterna utan även motverkar de av kommunen satta miljömålen. Den försämrade framkomligheten orsakar att de motordrivna fordonen, särskilt i rusningstid, ofta blir stående vid trafikljusen i flera intervaller. Trafikstockningarna medför att ökade volymer avgaser avges till omgivningen. För att motverka detta och arbeta för att uppnå kommunens klimatmål, behöver framkomligheten förbättras. Jag delar alltså Sara Skyttedals uppfattning att kommunens trafikflöden behöver förbättras. En jämn trafikrytm med minsta möjliga antalet stopp och hastighetsförändringar bör eftersträvas.

Precis som artikelförfattaren är jag fundersam till hur förtätningen av innerstaden sker. Kommunens strategi tycks vara att bygga så mycket bostäder som det går, så snabbt som möjligt, och främst i centrala lägen. I takt med förtätningen kommer fordonsmängden att öka på de redan hårdast belastade stråken och därmed öka föroreningsgraden där. När förtätning görs så koncentrerat till närliggande områden, som Ebbepark, Eddan samt utmed Djurgårdsgatan; Stolplyckan och från Lägerhyddan upp till korsningen vid Cirkle K, samtidigt som Drottninggatan planeras bli bussgata, riskerar påverkan på områdena att bli omfattande. Gröna växter har en renande effekt på de avgaser som avges från fordonstrafiken. Tyvärr minskar grönskan i staden i takt med bostadsbyggandet. Ersättningsplantering görs visserligen men endast i begränsad omfattning. Med förtätningen i innerstaden motverkas miljömålen därför på mer än ett sätt. För att sträva mot att uppnå klimatmålen i kommunen behöver fler växter planteras

Samhällsbyggande är en komplex fråga och en hållbar samhällsutveckling kräver ett helhetstänk. Tyvärr tycks inte en sammanvägning av olika aspekter göras utan trafiksäkerhet, buller, framkomlighet, miljö och så vidare verkar hanteras som separata enheter. Jag efterlyser ett helhetstänk och en övergripande strategi, som är förenlig med kommunens mål om det hållbara samhället.