Svar på ”Problemet är för många bilar i stan”, 11/9.
Rebecka Hovenberg (MP) menar att det grundläggande trafikproblemet i staden inte är orsakat av för låga hastigheter utan av för många bilresor.
Min artikel handlade inte om att ”köra snabbare” utan om att åstadkomma ett jämnt trafikflöde. Ryckighet i körningen orsakade av många påtvingade tempoväxlingar samt trafikstockningar till följd av dålig framkomlighet har negativ inverkan på miljön och kommuninvånarnas hälsa.
Den fortsatta förtätningen i innerstaden kommer att späda på trafikkaoset och ytterligare motverka de av kommunen satta miljö- och hälsomålen. Agerandet harmonierar inte särskilt väl med Översiktsplanen för innerstaden, där det står att ”Linköpings framtida utbyggnad ska planeras med en helhetssyn där trafik- och bebyggelseplan samverkar”.
Om det, jämfört med målsättningen i Trafikstrategin, är för många bilresor i staden, kanske det är dags att revidera strategin? De senaste sju årens arbete tycks inte ha fått avsedd effekt och det är tveksamt om målsättningen någonsin var realistisk.
I Översiktsplanen finns också inskrivet, att kommunen ska eftersträva ”ett hållbart och fungerande trafiksystem för alla trafikslag i staden”. Jag kan inte se att det legitimerar åtgärder som försvårar framkomligheten för den motordrivna trafiken.
Om viljan finns, är jag övertygad om att det finns flera alternativa åtgärder, som kan bidra till en framtida god innerstadsmiljö. Dock krävs ett helhetstänk för att kommunens mål om det hållbara samhället ska kunna uppnås.