Det verkar ha gått troll i politikernas och tjänstemännens strävan att förtäta innerstaden. Det senaste påhittet är att börja nagga Magistratshagen i kanten. Förslaget från stadsbyggnadskontoret innebär en rivning och nybyggnation i området från Lasarettsgatan utmed Djurgårdsgatan upp till Garnisonsvägen.
Förslaget innebär även en nybyggnation av 2 hus utmed Lasarettsgatan upp mot US plus att riva befintliga garagebyggnader innanför nuvarande hus på Djurgårdsgatan och i stället bygga 2 nya flerbostadshus.
Djurgårdsgatan/Kaserngatan är en av stadens mest trafikerade leder och att tillföra ytterligare boende med tillhörande fordon i detta redan hårt utsatta område utan att ha en lösning på trafikflödet är direkt oansvarigt.
Att bygga en rondell eller liknande i korsningen Lasarettsgatan och Djurgårdsgatan förbättrar inte trafikflödet på Kaserngatan ett dugg.
Idén om att ansluta Djurgårdsgatan till Westmansgatan måste ingå som en del i detta programområde även om avlastningen av Kaserngatan är tveksam. Den största delen av trafiken från Kaserngatan i nordlig riktning går mot Östgötagatan/Västra vägen, inte Malmslättsvägen.
Jag rekommenderar stadsbyggnadskontorets tjänstemän att besöka korsningarna Djurgårdsgatan/Kaserngatan och Kaserngatan/Malmslättsvägen en vardag klockan 15–18 för att få en bild av verkligheten.
För övrigt tycker jag att de få grönområden vi har i innerstaden (till exempel Trädgårdsföreningen, Magistratshagen) ska bevaras i sitt nuvarande skick och slippa nitiska tjänstemäns idéer om förtätningar och liknande intrång.
Man kan ifrågasätta tjänstemännens uppfattning om bostadsmiljö med följande citat ur programtexten ”området är bullerstört av trafiken på Djurgårdsgatan vilket gör det bättre lämpat för bebyggelse än för parkändamål”. ”Parken” som åsyftas är en gräsplätt med några gamla fruktträd men ändå en öppen yta inne i annars betongtät omgivning.