En bana för snabb förbifart av tåg genom Linköping öppnar upp för bättre stationslägen än i en tunnel eller på en mastodontbro över Stångån. En tunnel har inga fördelar värda den höga kostnaden. En station sydväst om Saab Arena med en bana som passerar över ån vid södra delen av Nykvarnsparken frigör också mark för ny bebyggelse på båda sidorna av Stångån. Räknat i tid kan avståndet till en station nere i en tunnel bli längre.
Nuvarande station är också ett möjligt läge, men plats för framtida trafikökning är mera begränsad.
Tåg som inte stannar i Linköping kan gå på en bana med mycket större kurvradier mellan Steningeviadukten och strax öster om Hagalundsvägen. Den passerar vid nordöstra hörnet på Saab Arena. Några byggnader måste rivas, men en förbifart längre norrut kan bli mycket dyrare. En förbifart gör inte att det går att minska antalet spår till och från stationen.
För att inte de nya banorna ska bli fysiska barriärer bör de ligga på broar med en fri höjd på fyra meter över Norrköpingsvägen och Gumpekullavägen.
Med den nya stationen möts banorna vid Södra Oskarsgatan norr om Postcenter.