I en insändare i Corren den 15 juni diskuterades olika lösningar för att betala för sin parkering i Linköping. Skribenten önskade en app som fungerade överallt. Vi håller med, det vore en optimal lösning. Tyvärr är det inte så enkelt. Parkeringsavgifter hanteras av den som äger marken och varken Dukaten eller Linköpings kommun äger all mark som används för parkering. Därför finns det olika lösningar för hur markägaren tar betalt. Parkeringen vid Bergs slussar, som skribenten tog som exempel, ägs av Kanalbolaget som har avtal med Q-Park för betalning.
Det finns dessutom många olika app-företag som erbjuder dig som bilist att betala för din parkering. De flesta bygger sin affärsidé på att du som kund får betala en extra avgift för att du använder deras app. Avgiften för själva parkeringen går alltid till markägaren oavsett vilken betallösning du använder. Dukaten vill erbjuda sina kunder ett smidigt sätt att betala för sin parkering utan extra kostnader, därför togs LinPark fram. Vi tjänar inget extra på att våra kunder använder LinPark, tvärtom eftersom det nu är lättare att betala endast för den tid du står parkerad.
Det finns idag ingen app som fungerar i hela Sverige. Detta beror på att många kommuner handlar upp betallösningar och det innebär att leverantören kan komma att bytas ut med jämna mellanrum. I och med att Dukaten tagit fram LinPark som fungerar i samtliga Dukatens parkeringshus, markparkeringar och alla kommunens gatuparkeringar behöver du långsiktigt inte byta app i Linköping. För dem som ändå önskar att använda en annan app kommer det vara möjligt att betala med ett flertal av de lösningar som finns på marknaden, på såväl Dukatens markparkeringar som på kommunens gatuparkeringar. Några är redan igång och andra är på väg in, i takt med att deras och vår teknik pratar samma språk. Vi tror på att du som kund väljer den lösning du trivs bäst med, det vi gör är att erbjuda ett alternativ som är smidigt och inte kostar något extra.