Får förskolan mer resurser?

Förskola. Stora barngrupper är problemet, menar skribenten.

Förskola. Stora barngrupper är problemet, menar skribenten.

Foto: Torbjörn Lindqvist

Ordet fritt2017-10-14 05:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Pedagogik är det avgörande", 12/10.

Barn- och ungdomsnämndens ordförande Jakob Björneke (S) skriver att pedagogiken styr tiden på förskolan. Som Henrik Blick skriver (5/10) så kan inte heller jag förstå hur Jakob Björneke menar att mer tid i förskolan skulle ge högre kunskapsresultat. Om det skulle finnas mätbara vetenskapliga undersökningar på det så tar jag glatt emot dem.

Den text som Jakob Björneke skriver är enbart för att rättfärdiga dåligt beslut. Frågan när man tar ett sådant beslut är om det tillförs någon typ av mera resurser i form av mera förskollärare.

Han säger att de tagit hänsyn till arbetssitiuation, vad menar han med det?

Med hyfsad god insyn i förskolans verksamhet så kan jag bara säga att de senaste 20 åren har barngrupperna bara blivit större vilket inte har gynnat vare sig arbetssituationen för personalen eller den pedagogiska förutsättningen för barnen.

Jag har en familj med tre barn som ganska begränsat nyttjat de 15 timmar i veckan och jag kan inte se någon särskild skillnad i deras kunskapsnivå till de yngre barnens fördel som nyttjat mer tid, snarare tvärtom! De äldre barnen fick naturligtvis vara hemma när familjen utökades och när möjligheten gavs att ånyo vara hemma med föräldrapenning.

Stefan Pettersson