Cykelsatsning är rätt – men sikta högre

Nöjda. Rebecka Hovenberg (MP), Gunnar Broman, ordförande Sankt Kors och
Johan Kristiansson, vd Sankt Kors, står bakom kommunens satsning på elcykelpool.

Nöjda. Rebecka Hovenberg (MP), Gunnar Broman, ordförande Sankt Kors och Johan Kristiansson, vd Sankt Kors, står bakom kommunens satsning på elcykelpool.

Foto: Åke Alvin

Ordet fritt2017-09-21 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag gillar verkligen Linköpings kommuns styrande partiers ambitioner att få flera att börja åka elcykel, men jag tror att det nuvarande förslaget inte är särskilt kostnadseffektivt. Idén med olika noder där man kan hyra cyklar, som sedan underhålls, tror jag blir dyrt och man får nog inte så mycket valuta för pengarna. Jag har istället två andra förslag som man borde utvärdera.

Det första förslaget är att alla som vill får hyra en elcykel direkt av kommunen från kommunens kontor inne i city (eller kanske också på något av medborgarkontoren som finns i vissa stadsdelar) för en viss summa per månad eller per vecka, kanske 200 kr i månaden eller 100 kr i veckan? Sedan får den som inte lämnar tillbaka elcykeln i tid eller i dugligt skick betala en avgift i böter så att var och en på det sättet har ansvar för underhållet av cykeln, lite som med avgifter för försenade eller trasiga böcker på biblioteken.

Det andra förslaget är att kommunen samarbetar med privata företag (förslagsvis cykelverkstäder eller cykelaffärer) i de olika stadsdelarna, och att man kan hämta eller lämna sin elcykel där. På det sättet kan man sprida elcykeluthyrningsställena över staden och man får också kanske ett gott samarbete med verkstäderna som kan stå för underhållet av elcyklarna mot att de får behålla en del av uthyrningsavgiften. Systemet skulle det samarbete med olika butiker som Östgötatrafiken redan har, där man kan köpa sina busskort mer lokalt i närheten av där man bor, utan att behöva åka in till Östgötatrafikens lokaler vid resecentrum. Detta skulle även göra att man slapp nya lokaler eller anläggningar. Elcyklarna skulle kunna förvaras där cykelverkstäderna redan i nuläget förvarar sina cyklar. Investeringskostnaden borde därför bli lägre.

Dessa förslag skulle kanske ge mer valuta för pengarna för samma belopp och möjliggöra en större satsning än blygsamma 200 elcylar som det nu pratas om.

Fördelarna med elcyklar jämfört med bilar är både minskade utsläpp och dessutom att utrymme frigörs på vägarna, samt billigare underhållskostnader för vägar jämfört med bilar. Därför bör kommunen sikta högre än 200 elcyklar.