Stångådalsbanan och Tjustbanan är under all kritik. Trots att det skulle kunna vara pulsådror för pendeltrafik mellan Kalmar och Linköping med mellanliggande småorter har Östergötland till skillnad från Kalmar satsat på bussresande (där många turer dragits in) istället. Finns inte pengar säger ett centerpartistiskt regionråd.
Samtidigt ojar de sig över att Ostlänkens hastighet ökar restiden till Stockholm med hela 6 minuter!
Dessutom försämras framkomligheten på riksväg 23/34 eftersom det kommer att bli en mötesfri väg med alltför få och för korta omkörningsfiler. En väg där tung trafik och lantbrukstrafik är betydande. Pengar som kunde lagts på järnvägen. Liberalerna har dock tagit ett lovvärt initiativ och låter sin ordförande provåka nämnda järnvägssträckor. När inbjuds Annie Lööf att göra sammalunda?
Det är dags att det parti som säger sig företräda landsbygden tar tag i denna fråga och inte som ovannämnda regionråd bara se mot huvudstaden och sin egen stadsgräns. För övrigt finns goda argument från Fjärde tankesmedjan i en debattartikel i Corren för den som är intresserad. Som min namne i Godegård uttryckte det i Corren: Skall hela Sverige leva kan man inte bedriva storstadspolitik.