Undertecknad vill lägga till några synpunkter i debatten kring Ostlänkens dragning genom Linköping. En konkurrensfördel för tåget mot flygtrafik är att tåget kör nästan in i centrum av Linköping. Man åker tåg från centrum till centrum av städerna. Varför överhuvudtaget diskutera en lösning med resecentrum utanför de centrala delarna av Linköping?
Ostlänkens tågtrafik blir ju först verklig om drygt tjugo år. Vilken lösning det än blir av rälsdragningen så kommer den att nyttjas av människor som ännu är ofödda eller i dag mycket små. Hur Linköping ser ut om tjugo år och bortom är i dag svårt att sia om. Rent demografiskt.
Corren presenterade för drygt ett år sedan ett fotomontage på en eventull bro för Ostlänken över Stångån. Så får det bara inte se ut! Belasta kommande generationer av Linköpingbor med denna fula stålkonstruktion. Tänk ett varv till!
En smartare och mer skonsam lösning för miljö och ekonomi vore att bygga en lågbro över Stångån. Där man på bägge sidor om brofästet lägger jordmassor på ömse sidor av spåren. Sår med gräs på bullervallen.
Förslag. Ostlänksrälsen ansluter till dagens resecentrum mellan värmeverket och befintligt resecentrum och bangård.
Ostlänksbanan måste vara inom vettiga ekonomiska ramar. Betänk Trafikverkets avisering om indraget spårunderhåll för lågfrekventa järnvägssträckor.