Bromsa planerna medan tid finns

Ostlänken. Den 17 maj gav staten och berörda kommuner besked om förhandlingarna om framtida järnväg.

Ostlänken. Den 17 maj gav staten och berörda kommuner besked om förhandlingarna om framtida järnväg.

Foto: Mikael Svensson

Ordet fritt2016-05-27 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Allt mer har det klarnat att satsningar på höghastighetsbanor får räknas som utopi. En utbyggnad av höghastighetsbanor från Stockholm till Malmö och Göteborg skulle medföra enorma kostnader så att i det närmaste all annan infrastruktur skulle bli ogenomförbar.

Vad skulle hända med järnvägsnätet i stort? Ingen kan säga att befintlig järnväg kan få den upprustning som behövs och vad kommer att ske med exempelvis Kustpilen, Krösatåget och pendeltågen?

Den totala kostnaden för hela utbyggnaden har beräknats till mellan 190 och 320 miljarder kronor. En sådan prislapp är alltför diffus och kan säga tt projektet mycket väl kan bli betydligt dyrare.

Medan tid är bör folkets förtroendemän i riksdag och regering till sig vad starka krafter inom politik och näringsliv anför som skäl för att slopa fortsatt utbyggnad av höghastighetsbanor. Uttalanden från bland andra Stockholms handelskammare, forskare inom transportekonomi, Konjunkturinstitutet och Finanspolitiska rådet talar sitt tydliga språk.

Tisdagen den 17 maj samlades representanter för alla kommuner från Södertälje till Linköping för att fira att villkoren för byggandet av Ostlänken var klara. Det firandet borde man ha besparat sig, för att enbart satsa på en höghastighetsbanan mellan Linköping och Järna verkar långt ifrån välbetänkt. En så stor satsning för en så liten sträcka är inte realistisk. Tidsvinsten för resan är minimal eftersom resan mellan Järna och Stockholm kommer att gå på befintliga spår.

Något som hittills inte har debatterats är vad en biljett kommer att kosta för resa med höghastighetståg. Det är troligt att det blir helt andra priser och då inte till gagn för de resande.

Enligt uppgörelsen den 17 maj är Linköpings kostnad för Ostlänken beräknad till 173 miljoner. De pengarna anser jag som skattebetalare gör större nytta om de används till skötseln av gator och cykelvägar som i nuläget är kraftigt eftersatt, till att ge äldre och handikappade de förbättringar som man en gång lovat men som inte blivit av samt på satsningar på föreningslivets barn- och ungdomsverksamheter.

Bertil Jacobsson