Handelsbanken har byggt ett stort nytt kontor i Linköping. Eftersom jag är kund där så tänkte jag göra ett besök för att se det fina kontoret. När jag kommer innanför dörrarna möts jag av en lång kö med människor som väntar på sin tur framför tre kassor. Jag börjar genast leta efter köbrickorna. Men döm om min förvåning - det finns inga köbrickor. Jag letar också efter ett skrivbord där man kan sätta sig ner och förbereda sina bankaffärer och fylla i blanketter. Döm om min förvåning - de skrivbord som har funnits på bankkontor i alla tider finns inte längre.
Någon ung smart konsult har rationaliserat bort både kölappar och skrivplatser. Kassörskan ansåg att det inte behövs skrivplatser längre eftersom man kan ta ut och sätta in pengar utan att fylla i blanketter numera. Men man kanske vill sitta ner vid ett bord och i lugn och ro och förbereda sitt ärende?
Vidare påstod kassörskan att de inte ska ha kölappar i fortsättningen heller. Men om en gammal kund blir trött och vill sitta ner och vänta, ja, då går det bra sa kassörskan. Men hon tänkte inte på att då förlorar man sin plats i kön. Återigen måste jag konstatera att det var bättre förr. Trots miljoninvesteringar i ett nytt bankkontor så har Handelsbanken lyckats göra det sämre för kunderna. Eller är det inte för oss vanliga bankkunder som kontoren finns till?