Att låna och satsa lönar sig

Ordet fritt2017-03-25 05:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Låg ränta gör inte tågsatsning lönsam", 23/3.

Anders Bergström, Fores, har missförstått mig. Jag menar att den samhällsekonomiska kalkylräntan bör avspegla det rådande ränteläget samt att den bör gälla för såväl höghastighetsbanor som andra infrainvesteringar. Genom att sätta kravet på avkastning högt som i Foresrapporten kommer många lönsamma projekt inte till stånd och vi får en ekonomi med för lite investeringar, för mycket offentligt sparande och för hög arbetslöshet.

Resultatet kan avläsas i vårt ekonomiska läge med negativa realräntor för staten samt 7,3 procent arbetslöshet. När staten får betalt för att låna är det läge att sätta fart med lånefinansierade investeringar i infrastruktur.

Problemet med Foresrapporten och Trafikverkets kalkylmodeller är att man utgår från en teoretisk modell när verkligheten med den extrema lågräntemiljön indikerar att modellen leder fel.

För den teoretiska ramen kring mitt resonemang hänvisas till rapport från valutafonden (IMF). IMF menar att det finns goda förutsättningar att lånefinansiering med dagens låga långa realräntor ökar BNP och skatteintäkter så att relationen statsskuld och BNP inte förändras. Det är något märkligt att den liberala tankesmedjan Fores i debatten om höghastighetsbanor driver en linje som präglas av konservativ utvecklingspessimism.

Michael Cocozza