"DÀr sitter du och gör samhÀllsnytta" eller "HÀng med pÄ tÄget, eller bussen", sÄ lyder tvÄ citat som vi som ofta Äker buss ser pÄ insidan av bussens fönster. Kommunen sÀger sig vilja att vi ska göra mer samhÀllsnytta genom att ta bussen eller tÄget istÀllet för bilen nÀr vi ska ta oss till vÄra olika destinationer. Men med en högre kostnad för buss och tÄgbiljetter sÄ Àr detta resealternativ nÄgonting som, utan tvekan, ofta vÀljs bort.
Det Àr dags för kommunen att se tillbaka till mÄlet om bÀttre hÄllbarhet istÀllet för det nuvarande mÄlet om högre lönsamhet. Det Àr dags att sÀnka priset för att Äka kollektivtrafik. Jag bor 5 kilometer bort frÄn min skola. Detta innebÀr att jag inte fÄr nÄgot busskort av skolan eftersom grÀnsen Àr 6 kilometer. 5 kilometer Àr ingen fara att cykla för mig pÄ sommaren men pÄ vintern nÀr det Àr halt och kallt sÄ Àr inte det ett alternativ för mig.
Precis som sĂ„ mĂ„nga andra i min Ă„lder tvingas jag ta bussen. Varje dag, tvĂ„ gĂ„nger om dagen under 4â5 mĂ„nader. Det innebĂ€r att jag mĂ„ste betala 32 kronor varje dag i upp till 5 mĂ„nader för att ta mig till skolan. Billigt om man jĂ€mför med alla vuxna resenĂ€rer som behöver betala 48 kronor för resan fram och tillbaka eller, om man inte bor i tĂ€torten, 62 kronor.
Det Àr billigare att ta bilen Àn att göra samhÀllsnytta. Priserna spelar stor roll, alla vÀljer det mest bekvÀma och det billigaste alternativet i första hand. DÀr ligger kollektivtrafiken i underlÀge och för att folk ska kunna vÀlja det mer miljövÀnliga valet sÄ krÀvs det att kommunen tÀnker om och fokuserar mer pÄ samhÀllsnyttan Àn pengaflödet.
Elina BĂ„gesund