Att åka kollektivt kostar för mycket

Dyrt. Det borde vara billigare att ta sig till skolan, menar skribenten.

Dyrt. Det borde vara billigare att ta sig till skolan, menar skribenten.

Foto: Magnus Andersson

Ordet fritt2017-05-27 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

"Där sitter du och gör samhällsnytta" eller "Häng med på tåget, eller bussen", så lyder två citat som vi som ofta åker buss ser på insidan av bussens fönster. Kommunen säger sig vilja att vi ska göra mer samhällsnytta genom att ta bussen eller tåget istället för bilen när vi ska ta oss till våra olika destinationer. Men med en högre kostnad för buss och tågbiljetter så är detta resealternativ någonting som, utan tvekan, ofta väljs bort.

Det är dags för kommunen att se tillbaka till målet om bättre hållbarhet istället för det nuvarande målet om högre lönsamhet. Det är dags att sänka priset för att åka kollektivtrafik. Jag bor 5 kilometer bort från min skola. Detta innebär att jag inte får något busskort av skolan eftersom gränsen är 6 kilometer. 5 kilometer är ingen fara att cykla för mig på sommaren men på vintern när det är halt och kallt så är inte det ett alternativ för mig.

Precis som så många andra i min ålder tvingas jag ta bussen. Varje dag, två gånger om dagen under 4–5 månader. Det innebär att jag måste betala 32 kronor varje dag i upp till 5 månader för att ta mig till skolan. Billigt om man jämför med alla vuxna resenärer som behöver betala 48 kronor för resan fram och tillbaka eller, om man inte bor i tätorten, 62 kronor.

Det är billigare att ta bilen än att göra samhällsnytta. Priserna spelar stor roll, alla väljer det mest bekväma och det billigaste alternativet i första hand. Där ligger kollektivtrafiken i underläge och för att folk ska kunna välja det mer miljövänliga valet så krävs det att kommunen tänker om och fokuserar mer på samhällsnyttan än pengaflödet.

Elina Bågesund