Svar till "Arbetsförmedlingen saknar humanitet", Ordet fritt 16/7.
Jag vill för det första beklaga att du har känt dig ifrågasatt i dina kontakter med din handläggare. Det är självklart att du ska känna att du får stöd och blir lyssnad på i dina kontakter med oss. Arbetsförmedlingen har två viktiga uppdrag. För det första ska vi jobba för att arbetsgivarna får arbetskraft och den arbetssökande får arbete. Det andra viktiga uppdraget är att vara kontrollmyndighet för a-kassan, vilket innebär att se till att kraven för att få a-kassa uppfylls av den som söker ersättning. A-kassan är ingen inkomstförsäkring utan ska fungera som en omställningsförsäkring under tiden man söker arbete eller på annat sätt, till exempel via utbildning löser sin arbetslöshetssituation.
Regeringen gav under 2013 Arbetsförmedlingen uppdraget att införa så kallade aktivitetsrapporter. Syftet med aktivitetsrapporten är att man som arbetslös varje månad ska rapportera vilka aktiviteter man har genomfört under månaden som bidrar till att man löser sin arbetslöshetssituation. Man rapporterar vilka jobb man har sökt, men även andra aktiviteter som rekryteringsträffar, kontakter med arbetsgivare med mera. Det fanns en oro bland arbetsgivarna att man skulle få mängder av ansökningar från arbetslösa som kände sig tvungna att söka arbete bara för att fylla i sin aktivitetsrapport. Därför är det viktigt att man som arbetssökande söker de arbeten som är realistiska att kunna få. De jobb du söker ska passa din kompetens och känner du att det är jobb som du kan söka och kan få så ska du självklart göra det. Att du samtidigt jobbar mycket under perioder ska vi förstås bara se positivt på.
Har man tankar på att byta arbete som kräver att man vidareutbildar sig kan man ta den diskussionen med sin handläggare för att få information om hur man kan komma vidare. Du och alla andra är välkomna att besöka Arbetsförmedlingen när som helst för att samtala och få råd och hjälp.