Christer Larsson lyfter viktiga synpunkter (Corren 26/6) angående om det verkligen är klokt att subventionera den kommunala flygplatsen med skattemiljoner. Miljöpartiet anser att det inte är det. Vi har under många år ifrågasatt att skattemedel går till den kommunala flygplatsen. Tvärtom menar vi att flyget måste bära sina egna kostnader och senast i mars 2019 lämnade vi in en motion till kommunfullmäktige där vi kräver att kommunen slutar med subventionerna.
Främst beror våra invändningar på att flygets klimatpåverkan är stor. De pengar som nu läggs på flygplatsen hade istället kunnat läggas på trygghet, skola, omsorg eller nödvändiga klimatsatsningar. Stödet till flygplatsen innebär att skattemedel används till en direkt miljöskadlig verksamhet som krockar med klimatmålet att bli koldioxidneutrala till 2025.
Som grädde på moset är flygsubventionerna riktigt dålig fördelningspolitik. Det är inte rättvist att undersköterskan ska finansiera direktörernas affärsresor. Ofta försvaras detta med att det gynnar det lokala näringslivet. Det är dock inte näringslivet som helhet som gynnas utan vissa företag. Återigen blir det i stor utsträckning privatpersoner och småföretagare som får betala för andras flygresor.
Flygbiljetterna måste spegla den verkliga kostnaden och om inte flygresenärerna är beredda att betala vad det kostar att flyga kan man konstatera att det inte finns något underlag för en flygplats i Linköping.
Miljöpartiet anser att subventionerna till flygplatsen ska trappas ner omedlebart och upphöra senast 2021 då kommunens avtal med Saab löper ut. Tiden är förbi när skattemedel kan gå till subventioner av fossila bränslen. Om vi menar allvar med orden att Linköpings kommun ska bli koldioxidneutral till 2025 måste subventionerna upphöra.
Rebecka Hovenberg
gruppledare för Miljöpartiet i Linköping