Välj enklare lösning för resecentrum

Linköping2013-10-14 06:10
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ett nytt resecentrum på östra sidan av Stångån blir mycket dyrt och tar alltför stor plats. Det kommer att dominera stadsbilden i området och leda till stora ombyggnader av gatunätet. En tunnel och en station under jord blir troligen ännu dyrare. Välj något enklare men bra nog.

Nuvarande resecentrum går att bygga om och till för en mycket lägre kostnad. Byt plats på spåren, använd de fyra spåren närmast stationshuset för alla snabba tåg. För pendeltåg och godståg finns plats norr därom på tre spår. Tåg på Tjust/Stångådalsbanan får rum på ett stickspår mellan gamla tullhuset och stationshuset. Fler spår behövs inte. Plattformar går att förlänga mot öster och de behöver inte ligga mitt emot varandra hela vägen.

Se Ostlänken som en utbyggnad av Södra stambanan och räkna på det totala behovet av spårkapacitet både på och mellan stationerna.

Tågtrafiken måste flytta till en ny bro över Stångån längre norrut. Den blir mycket smalare med bara fyra spår jämfört med en station på östra sidan ån. Gamla tullhuset blir kvar men närmaste spår hamnar tätt invid norra hörnet.

En cirkulationsplats framför stationen med gångtunnlar under gör det snabbare att passera Järnvägsgatan. En cykel- och gångbro längs järnvägen över ån till norra plattformen och en gångbro över ån nära tunneln under spåren ger snabb åtkomst från Kallerstadsområdet. De blir delar av en ny entré på norra sidan tillsammans med hållplatser vid Norra Stånggatan.

Läs mer om