Valet viktigt för Ostlänken

Partiernas olika ambitioner för järnvägen påverkar när Ostlänken kan bli klar, skriver Ulf Flodin.

Linköping2014-09-11 05:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Linköping är en järnvägsstad, och kommer att bli det i ännu högre grad när vi får Ostlänken. Frågan är bara när den blir klar och kan föra oss till Stockholm.

Vid ett seminarium om järnvägstrafik, som Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet ordnade nyligen med de politiska partierna inför valet, framkom att valutgången kan påverka trafikstarten. Enligt nuvarande tidsplaner kommer banan bli klar först 2028, efter elva års byggtid, som föregås av tre års planering. Den 15 mil långa banan tänks alltså byggas i etapper om 1,4 mil per år. Det kan jämföras med de nya järnvägar man byggt i Spanien. Där byggde man Madrid–Sevilla i en takt om 15 mil per år. Genom att anslå tillräckligt mycket pengar per år får man upp bygghastigheten. Men snålar man tar det längre tid. Byggkostnaden beräknas till 30 miljarder kronor.

Partierna har olika ambition är det gäller investeringsnivåerna i det svenska järnvägsnätet. Högst ambition har MP och V uttalat, kring 20 miljarder kronor per år. Med den takten skulle banan kunna byggas klar på några enstaka år, det vill säga driftstart kring 2020. Alliansens investeringsnivå ligger kring tio miljarder kronor per år och S ligger obetydligt över.

När Ostlänken blivit klar kommer det bli möjligt att köra fler lokaltåg på stambanan och inrätta fler pendeltågsstationer. Centerns riksdagskandidat föreslår uppehåll i Åby, Eksund och Norsholm och Folkpartiet föreslår ett triangelspår i Mjölby, så att tåget från Linköping kan köra till Motala utan att byta färdriktning i Mjölby, vilket krävs i dag och medför några minuters längre restid.

Linköping stärks som järnvägsstad när våra länsjärnvägar till Västervik (Tjustbanan) och till Kalmar (Stångådalsbanan) blir elektrifierade och får helsvetsad räls för högre hastigheter. Vi får då ett växande omland med vidgad arbetsmarknad och större tillgång till de vackra perifera delarna av Östergötland. Miljöpartiet och Vänsterpartiet har speciella anslag för länsjärnvägar, som räcker för upprustning av sju mil per år. Vid ovan nämnda järnvägsseminarium framkom även att FP och KD har intresse att rusta upp våra länsbanor.

För den som vill förbättra möjligheterna att resa bekvämt och miljövänligt inom rimlig tid kan valet vara ett tillfälle att påskynda utvecklingen.