Det vinnande förslaget till nytt resecentrum är nästan framme vid bästa platsen. Bygg om och till nuvarande resecentrum. Det blir mycket billigare än att bygga ett nytt, men det förutsätter att Ostlänken går söder om stambanan.
Plats finns för sju spår på stationsområdet, spår 1–4 närmast stationen för Ostlänken och spår 5–7 för stambanan. Ett spår (8) avsett för godståg kan gå från ett befintligt stickspår vid Steningebron, över bollplanerna vid cloetta Center och till Gamla Norrköpingsvägen.
Tjust/Stångådalsbanan kan använda nuvarande spår.
Spår för tåg som ska vända finns det plats för väster om Steningebron och vid Tomteboda.
Nya bron över Stångån kan bli någon meter bredare än Tullbron. Bron bör ligga en halv meter högre än den gamla.
Gångtrafiken blir snabbare under en cirkulationsplats framför stationen. En bro över spåren gör plattformarna tillgängliga från två håll och kan också fungera som en vänthall.
En ny entré från nordost och en gångbro över Stångån till en terminal där bussar, taxibilar och cyklar kan angöra ger kortare restid från Kallerstadsområdet.
På östra sidan ån kan tågen på delsträckor gå i långa ”tunnlar” (tåghallar) på marken och övrig trafik gå genom portaler under spåren. Tåghallar dämpar effektivt bullret från tågen.
Högre hus nära tåghallarna är ett av många sätt att visuellt göra dem kortare. En ny simhall är lämplig vid Stångebromonumentet mellan två tåghallar. Parkeringshus norr om tåghallen för godstrafik döljer en del av den sedd från norr.
Med tillräckligt antal portaler under spåren blir barriäreffekten låg.