Bygg inte i ”vårt” Vimanshäll. Bygg inte ett växthus på höjden. Bygg inte här hos oss i Sättuna. Bygg inte ett höghus i kvarteret Eddan. Bygg inte om Hamngatan för kollektivtrafik. Satsa inte på flygplatsen. Det är många nej och inte i Linköping just nu.
Det finns ett nej Linköpingsborna borde studera följderna av. 1989 års folkomröstning om Vallaleden. Det beslutet har ställt till det i trafiken under flera decennier, och är roten till de trafikproblem man nu tvingas åtgärda med nödlösningar.
Trafiken försvinner inte för att man inte bygger vägar. Trafiken väljer inte sträckor som görs mer eller mindre ofarbara, som Kaserngatan. Trafiken försvinner inte för att man stänger av Drottninggatan vissa tider.
Hur gör trafiken då? Jo – den tar sig fram på de gator som ännu inte stängts av eller byggts om och deformerats med gupp och konstruerade hinder. Det blir alltså Djurgårdsgatan, Lasarettsgatan, Industrigatan och Hamngatan som får ta hand om trafiken. Det är dags att damma av ritningarna till Vallaleden och starta bygget.
Man kan se det hela som en baksida av demokratin. En del av dem som röstade nej till Vallaleden behöver inte uppleva konsekvenserna av beslutet. De kan ostörda bo i andra delar av staden, medan boende vid de trafikerade gatorna får ta hela obehaget. Nu senast luftföroreningarna vid Hamngatan