Snabbt tåg för få dyrt för många

Linköping2014-04-04 06:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sinnebilden för höghastighetståg i världen torde vara Shinkansen i Japan som började köra lagom till OS 1964 med sträckan mellan Tokyo och Kansaidistriktet, med Osaka som största stad. Stortokyo med sina 50 miljoner invånare och Kansai med nästan lika många ger ett underlag för resandet med cirka 1 300 passagerare per avgång och cirka 14 avgångar per dag och gör de dryga 50 milen med en topphastighet av 300 kilometer i timmen på cirka två och en halv timme. Där finns det ekonomiskt underlag för att bygga broar och tunnlar för att underlätta ett snabbt och säkert resande för många. Det finns det inte i Linköping.

Jag tycker det är helt befängt att göra mångmiljardsatsningar för att några få intresserade resenärer ska komma lite snabbare fram, på bekostnad av Linköpings alla skattebetalare.

Ponera att man får en halvtimmas minskad restid mellan Linköping och Stockholm med extra dyra biljetter och utslaget på kanske ett par hundra villigt betalande resenärer per dag. Vad blir då kostnaden för den där halvtimmen per resa för Linköpingsborna, allt inräknat?

Jag utgår att Paul Lindvall sett till att det finns ordentliga kalkyler för detta projekt och vill gärna ha ett rakt och enkelt svar på min fråga.

Läs mer om